Aquesta és la resposta d´ERC Manresa després que el conseller de de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, hagi presentat un pla d´actuacions al corredor Sant Cugat del Vallès - Terrassa - Manresa.

La proposta es considera un pas endavant, però insuficient. Segons el president del grup municipal d´ERC a l´ajuntament de Manresa, Pere Culell, "està bé que es vagi avançant, però crec que el pas és molt petit, es centra a les hores punta, cal teletac,... amb la qual cosa no afecta de manera general als ciutadans i, per tant, dubto que s'aconsegueixi el transvassament efectiu de vehicles de la C55 a la C16 que estem buscant."

Un dels arguments a tenir en compte, segons ERC Manresa, és que l´empresa concessionària ja té suficientment amortitzada la seva inversió. Segons els càlculs fets per la Declaració de Gelida, la concessionària de la C-16 haurà ingressat més de 4.000 milions d'euros quan se li acabi la pròrroga, el 2036. El cost de la construcció del tram Terrassa-Manresa no va arribar a 127 milions. Autema haurà ingressat, doncs, 32 vegades la inversió al final de la concessió.

ERC Manresa recorda que la defensa de l´alliberament del peatge és una posició consensuada entre els diferents grups municipals, i acceptada pel Consorci Viari del Bages. Aquest consorci, el gener d´aquest 2014, reclamava "l´efectivitat del traspàs de vehicles de la C-55 a la C-16, que ha de ser el primer objectiu d´aquesta mesura. De tota manera, el Consorci Viari prefereix l´aplicació de l'alliberament del peatge per a la ciutadania resident al Bages i altres tipus de descomptes a la resta d'usuaris".

El novembre del 2013, el ple de l´ajuntament de Manresa va aprovar, per unanimitat, una moció proposada per ERC, en la qual, entre d´altres punts, es reclamava "l'alliberament parcial del peatge a l'autopista C-16 pels ciutadans i ciutadanes residents al Bages, ja que la considerem com la millor fórmula per avançar en el procés de reduir el trànsit de la carretera C-55 i augmentar-ne la seguretat, o en tot cas, aplicar una nova política tarifària per incrementar el trànsit a la C-16."

Per tot plegat, ERC Manresa insisteix en el que ha estat una reclamació del partit republicà des dels anys 90 i que era un dels seus punt del programa del 2011: "Per superar les actuals congestions en els eixos viaris direcció Barcelona, mantenim la prioritat d´alliberar els peatges de l'autopista Terrassa-Manresa, enfront del desdoblament del tram Sud de l'Eix del Llobregat.

La primera solució té menys impacte ambiental i és d'execució més ràpida." A més, afegeix, és la solució que garanteix menys accidents, si es preveu que, en el període que durin les obres de desdoblament de la C-55, la seguretat viària es veurà reduïda i per tant s´incrementarà, temporalment, la sinistralitat.

A mitges Des d´ERC Manresa es valoren positivament les mesures proposades pel conseller Santi Vila. "És un pas important, però entenem que no és el definitiu, i demanem que properament es pugui anar millorant", asseguren els republicans, que afegeixen que "vetllarem per tal que es vagin concretant les dates per implantar aquesta proposta, i que des de l´Ajuntament s´introdueixin els canvis en el planejament urbanístic que requereix la proposta presentada".

A parer d´ERC Manresa, els descomptes que es proposen són només per a hores punta, i per beneficiar-se´n caldrà tenir un Teletac. És evident que els usuaris habituals se´n beneficiaran, però no la totalitat de la població. A més, és una mesura que només afecta als dies feiners. Els caps de setmana, el peatge continua valent 7,73 euros. "Una barbaritat", diu Pere Culell, "que, no resoldrà les congestions a la C55 dels diumenges a la tarda.