Segueix-nos a les xarxes socials:

Iberpotash i el CTM presentaran aquest mes a Rotterdam el vagó de tren del futur

El projecte Hermes liderat per la minera involucra empreses i institucions de 4 països

Iberpotash i el CTM presentaran aquest mes a Rotterdam el vagó de tren del futuricl

La fira de mobilitat Ten-T Days de Rotterdam, que s'inaugurarà el proper 22 de juny, suposarà el bateig públic d'Hermes, el projecte europeu de nou vagó de mercaderies que impulsa i coordina Iberpotash, i en el qual participen set empreses i institucions més de quatre països del continent. Entre aquestes, el CTM de Manresa.

El prototip es començarà a construir el febrer de l'any que ve, i s'ha de lliurar el maig del 2018. El finançament, 6,7 milions d'euros, prové de fons europeus. En la seva gestació hi participen, a més d'Iberpotash i el CTM, Ferrocarrils de la Generalitat, l'enginyeria IDP de Sabadell, l'Associació per a la Recerca i el Desenvolupament de Processos Industrials d'Armines-Mines Ales, l'empresa danesa de pintures Hempel, el fabricant suec d'acers SSAB EMEA, la universitat sueca de Lulea i el fabricant també suec de vagons Kiruna Wagon

El projecte inclou el disseny d'un nou vagó per a mercaderies, que preveu "augmentar la flexibilitat del transport ferroviari de material a granel", segons explica la sallentina Íngrid Picas, responsable d'I+D d'ICL Súria Sallent, i ànima d'Hermes. Per aconseguir-ho, es dissenya un vagó que permeti el transport eficient de diferents tipus de materials a granel, ja siguin alimentaris, químics, o de construcció, entre d'altres, "de tal manera que no calguin vagons especials per a cada tipus de mercaderia", apunta Picas.

El projecte proposa millores tant en el contenidor (la construcció i el disseny) com en el bogi, el xassís on es munten els eixos del vagó, "de manera que un mateix bogi pugui portar diferents tipus de contenidors", diu Picas. Es busca, alhora, incrementar "la interoperabilitat del transport ferroviari de material a granel", de manera que un mateix contenidor de vagó es pugui carregar en un camió o en un vaixell sense necessitat de descarregar i carregar la mercaderia.

Quant als materials, s'estudia l'ús d'acers de molt alta resistència per reduir el pes del vagó, i també diferents mètodes de soldadura o acoblament. "Així mateix", continua Picas, "una part de l'activitat de recerca està destinada a estudiar la viabilitat d'utilitzar polímers reforçats amb fibres". Pel que fa al disseny, el proposat en el projecte preveu una "optimització del volum disponible tenint el compte els gàlibs, vibracions i moments del vagó, així com de la descàrrega de les mercaderies. Es basa en un concepte de disseny senzill i robust, i per tant molt flexible", diu l'enginyera sallentina.

Hermes també preveu intervenir en els recobriments. Així, s'està investigant per tal de protegir les parets interiors del vagó de l'acció de l'abrasió, desgast i corrosió provocats pels materials transportats. El recobriment serà apte per al transport de material del sector alimentari, diu Picas, que afegeix que "a més, millorarà la descàrrega perquè té un coeficient de fricció més baix, així com una tensió superficial més baixa, la qual cosa reduirà els problemes ocasionats per l'adhesió de material a les parets especialment en materials higroscòpics, com són la sal o la potassa".

D'altra banda, el projecte proposa també una plataforma d'informació. Un software que ha de permetre "seguir, controlar, organitzar i planificar qualsevol concepte dins la cadena logística", segons Íngrid Picas.

L'objectiu, en l'interès de l'empresa minera, és incrementar el volum de càrrega de mineral. Una solució que, en el marc del projecte Hermes, ha de tenir en compte els diferents amples de via i, consegüentment, el pes màxim suportable per les infraestructures ferroviàries. Actualment, la potassa de les mines bagenques viatja diàriament fins al port de Barcelona en trens de fins a vint-i-un vagons de Ferrocarrils de la Generalitat amb una capacitat de poc més de 40 tones per vagó. Hermes permetria augmentar el nombre de tones, i facilitar els processos de càrrega i descàrrega, una solució desitjable per a una empresa que ja preveu la sortida del Bages d'enormes quantitats de sal quan la nova planta de processament estigui operativa. L'agilització de la càrrega i descàrrega afavoriria l'increment de la freqüència de pas dels trens. Els nous vagons permetrien també traslladar-hi la sal gemma per a desgel, el mineral extret de les galeries de serveis del qual Iberpotash comercialitza unes 700.000 tones anuals.

Prem per veure més contingut per a tu