Reivindicar la feina del gironellenc Josep Busquets, l´estudiós local que va ser responsable de l´Arxiu Històric Municipal de Gironella de manera desinteressada durant més de dues dècades, és un dels objectius del govern de Gironella, que amb l´obertura del nou arxiu històric municipal al carrer del Pont Vell també pretén acostar a la població el passat del municipi.

Busquets va morir ara fa dos anys i, per continuar la seva tasca de conservar la memòria del municipi, una de les accions del consistori ha estat la de classificar, ordenar i inventariar tota la documentació històrica existent i obrir-la a consulta en un nou espai, adaptat a les necessitats. Així ho ha explicat l´alcalde David Font, que ha recordat que «en els darrers anys, l´arxiu estava situat a l´antic edifici de les escoles, i ja estava obert a consulta», però amb la desaparició de l´arxiver, «hem decidit posar-lo al dia i ordenar la documentació i registrar els arxius per facilitar-ne la consulta. És la millor manera de realçar i també continuar la tasca de Busquets».

Font s´ha mostrat molt agraït per la feina feta per l´estudiós, i assegura que tot el que es conserva actualment «és gràcies a la seva dedicació desinteressada.» És per això que, per homenatjar-lo, el nou arxiu portarà el seu nom: Arxiu Històric Municipal Josep Busquets.

La persona encarregada de posar a punt el material i classificar-lo ha estat l´historiador Albert Rumbo. A més, després dels darrers detalls, es preveu inaugurar oficialment la sala a final d´aquest mes de març. Els interessats podran consultar el fons de 3.400 registres a la nova sala que s´obrirà sota demanda.

La vila també tindrà l´arxiu administratiu a l´edifici de l´antic institut d´aquí a dos anys

A banda de la posada en marxa del nou arxiu històric municipal, l´Ajuntament de Gironella treballa per disposar d´un altre arxiu, en aquest cas, de caràcter administratiu, per tenir ordenats i classificats tots els documents que fan referència a temes municipals.

Així ho ha explicat David Font, que ha concretat que, com ja s´havia previst anys enrere, l´objectiu és instal·lar aquest arxiu a l´antic institut.

L´alcalde ha avançat que la feina de revisar, ordenar i registrar aquesta documentació es farà durant dos anys (2015-2016) en col·laboració amb la Diputació de Barcelona. La voluntat del govern municipal és incorporar-se a la xarxa d´arxius de la Diputació i disposar d´un espai i d´un professional que supervisi les tasques de l´equipament.

La meitat de la feina es farà durant aquest any, a partir del trasllat de la meitat dels documents gràcies a una inversió de 20.400 euros finançats per l´Ajuntament i l´ens provincial.