El certificat RSPO o CSPO, que suposadament demostra l'origen «sostenible» d'alguns olis de palma, empara en realitat només una petita part de tota la producció mundial i, a més, no ha merescut la credibilitat dels experts.

Un estudi de la Universitat de Queensland que ha avaluat l'eficàcia d'aquest segell conclou que «no es van trobar diferències significatives entre les plantacions certificades i no certificades per a cap de les mètriques de sostenibilitat investigades». Suposadament, les plantacions amb segell RSPO ajuden a protegir els orangutans, però l'estudi va trobar que «no hi ha evidència que les plantacions certificades per la RSPO proporcionin una millor protecció per als orangutans», atès que les seves poblacions van disminuir tant en finques certificades com en les no certificades, segons l'autor principal, l'investigador Courtney Morgans. L'estudi només aconsegueix apreciar «petits beneficis» de les plantacions RSPO en alguns casos concrets.

Ara bé, el fet de substituir l'oli de palma per altres tipus de substàncies semblants en l'elaboració de productes i aliments no sembla ser la solució. No només ho diu la fundació que agrupa els empresaris espanyols del sector, sinó també la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (UICN), que en un informe del 2018 afirma que altres cultius d'oli (de colza, de soja o de gira-sol) «necessiten fins a nou vegades més de terra que l'oli de palma, de manera que reemplaçar-lo per altres cultius augmentaria notablement el total de terres utilitzades per produir prou oli vegetal per satisfer la demanda mundial». L'UICN admet «els impactes desastrosos que té l'oli de palma sobre la biodiversitat», però aquest és un problema que «no té solucions fàcils». «La meitat de la població mundial utilitza oli de palma en el seu menjar, i si ho prohibim i ho boicotegem, el més possible és que sigui reemplaçat per altres olis vegetals que requereixen més terra», va afirmar la directora general de l'UICN, Inger Andersen.

Davant d'aquesta situació, què cal fer? Les tres investigadores autores del llibre Uno de dos aconsellen, senzillament, canviar els hàbits de consum. «Podem començar per anar més al mercat i menys al supermercat, comprar més fruites i verdures (si són agroecològiques, millor) i menys aliments ultraprocessats». És necessari «fer-nos conscients de com ens manipula la publicitat i com cada detall al supermercat està mil·limètricament dissenyat perquè, creient-nos lliures, comprem el que ells volen que comprem», adverteixen.