Segueix-nos a les xarxes socials:

Eixarcolant vol transformar el model agroalimentari des d’un petit forn de poble

El col·lectiu anoienc inicia una campanya per aconseguir 100.000 euros per fomentar la sobirania alimentària

El col·lectiu Eixarcolant, amb seu a Jorba, acaba d’iniciar una campanya de micromecenatge per recaptar 100.000 euros per engegar un projecte que pugui demostrar que és possible desenvolupar un nou model de producció, distribució i consum d’aliments. Per fer-ho, el col·lectiu ha recuperat el forn de Jorba, un negoci amb 90 anys d’història i que veia perillar el futur perquè el forner es jubilava. La idea és produir només productes de proximitat i temporada «normalitzant l’ús de les plantes silvestres i les varietats tradicionals». A més, desenvoluparan un sistema de traçabilitat dels productes que permetrà al consumidor saber d’on venen les matèries primeres, quins pagesos les han cultivat o quin preu se n’ha pagat.

Amb el lema «Impossible és no fer res per canviar-ho tot», el col·lectiu anoienc Eixarcolant ha engegat una campanya de micromecenatge que s’allargarà fins al 23 de juliol a la plataforma Goteo amb el repte d’aconseguir 100.000 euros. L’objectiu del projecte és «demostrar que és possible desenvolupar un nou model de producció, distribució i consum d’aliments més sostenible, ètic i just, i que reverteixi positivament en el territori», segons explica el president de l’entitat, Marc Talavera. «Volem demostrar que és possible saber què hi ha al darrere dels productes que consumim i que els consumidors tenim la clau per poder transformar el territori i l’entorn econòmic», afegeix.

La idea és convertir el forn de Jorba en l’exemple que es pot construir un model agroalimentari diferent a escala global. Per això, el col·lectiu desenvolupa un sistema de traçabilitat associat als productes que es comercialitzaran des de Jorba. És a dir, a través d’un codi QR associat al tiquet de compra, el consumidor podrà saber d’on procedeix la primera matèria, quin pagès l’ha cultivat, quin preu s’ha pagat pel producte o quin marge de venda hi ha. «Pretenem generar un nou criteri de decisió de compra», assegura Talavera. «Som en l’era del capitalisme verd o greenwashing, en què tothom s’apunta a dir que tot és verd i sostenible, però necessitem comprovar-ho i saber què hi ha al darrere», apunta el president del col·lectiu. Eixarcolant creu que el model que volen implantar a Jorba es pot extrapolar a tot Catalunya i, així, volen contribuir a «posar la primera pedra d’un nou model agroalimentari».

Prem per veure més contingut per a tu