Ha transcorregut poc més d’un any des de la suspensió de la prova de l’any passat, a Lisboa, i els núvols que sobrevolaven el Dakar semblen haver-se dissipat en l’estiu argentí. Buenos Aires acull avui la sortida del raid del canvi, aquell que molts poden considerar un succedani de l’autèntica aventura africana, però que pretén conservar les arrels del tradicional. El con sud del continent americà tornarà a viure les lluites de Coma i Despres en motos, les de Peterhansel i Alphand en cotxes i les de russos i holandesos en camions, però en un escenari diferent, amb condicionants, com ara l’alçada, que poden marcar el resultat final.

L’avianès Marc Coma, cap de files del potent equip KTM-Repsol, comparteix amb el dues vegades guanyador de la prova Cyril Despres el cartell de màxim favotit en motos. La temporada 2008 no ha estat la millor per a ell, però té experiència en aquest territori i vol treure’s dues espines: la de la caiguda del 2007, quan ho tenia tot a favor per guanyar, i la de la suspensió del 2008. Ahir opinava que «hi ha molts elements nous i desconeguts, i això suposa una motivació addicional. Que la cursa sigui dura suposa un avantatge per a mi». Tothom sembla coincidir que el triomf final serà un mà a mà entre Coma i Despres. El guanyador del 2006 creu que «som dos pilots que ho farem tot per vèncer, però n’hi ha d’altres amb grans capacitats que aprofitaran el desenvolupament de la cursa. Aquest fet amplia el nombre de candidats al podi». Coma tindrà el suport de Jordi Viladoms, guanyador d’una etapa el 2007, i de Gerard Farrés, que va impressionar en la seva única participació fins ara. La llista d’inscrits, però, presenta altres candidats a donar la sorpresa o a fer les coses difícils als primers. És el cas, sobretot, del francès David Casteu, un home de futur.

Pel que fa als representants de casa nostra, el navassenc Joan Manel González, Pedregà, sortirà a intentar acabar, sense pensar si és possible repetir la victòria del 2006. Tindrà 24 competidors, a més de la duresa de les etapes.

La novetat més important arriba, però, en els cotxes. Isidre Esteve torna a la seva prova, però ara sobre quatre rodes. L’olianès ja té rodatge amb el vehicle Ssang Yong adaptat a les seves condicions físiques i ara podrà posar la seva llarga experiència damunt de les motos al servei del seu equip. És complicat plantejar-se un objectiu quan es debuta, sobretot quan s’ha de competir amb els Mitsubishi de Peterhansel, Alphand i Nani Roma i els Volkswagen de Carlos Sainz i Giniel de Villiers. També és modest l’objectiu del manresà Ñaki Bosch: acabar la cursa per primer cop en quatre participacions al Dakar al costat del seu company d’equip, el pilot sabadellenc Josep Nicolás i el Toyota.

Els camions contemplen el retorn de Pep Vila, al costat de Moi Torrallardona i Quim Busoms, que volen ratificar el gran segon lloc del ral·li Transorientale, i la novetat de l’equip format per tres veterans dels cotxes, Francesc Selga, de Rajadell, i els manresans Fèlix Salido i Jordi Torra. Des de  Buenos Aires, Selga explicava ahir que «ja era hora de començar. Ens han dit que les primeres etapes seran ràpides fins que no arribi el veritable Dakar. Serà important situar-nos ràpidament en els llocs més avançats, que ens permetin ser a prop dels que seran els nostres rivals, tot i que els prototips, almenys per ara, seran lluny».

El primer plat ja serà fort. Mai no s’havia iniciat un Dakar amb una etapa de gairebé 400 quilòmetres de pista, segurament la més ràpida del recorregut. Un de tants canvis del nou Dakar.