E

El llibre de ruta és l'eina més important per seguir l'itinerari de manera segura. Mostra un dibuix aeri de la cruïlla que ens trobarem. També ofereix un quilometratge que ha de coincidir amb el terratrip (comptaquilòmetres especial molt precís) i tot això, juntament amb el GPS, fa possible no perdre el camí i evitar els perills. També hi estan indicats els perills. Forats, roderes, barrancs, passos estrets o baixades fortes. Aquest llibre de ruta està fet mesos abans i guardat en secret. Solament s'entrega en arribar al campament . Es completa una etapa i et donen el llibre per a la següent. Qualsevol modificació trobada quan es repassa es proporciona al copilots. Quan el llibre de ruta està ben fet, s'estableix una confiança a vegades cega. Les distàncies són perfectes, els perills hi apareixen, els rumbs de bruíxola són exactes i les cruilles surten tal com són. El copilot va refiat. Aquesta confiança es tramet al pilot, que va veient que el que li diuen apareix darrera d'un revolt, muntanya o duna. Els perills marcats al llibre están representats per signes d'exclamació. Un perill és poca cosa i un vehicle amb bona suspensió se l'empassa sense treure el peu de l'accelerador. Amb dos perills, cal aixecar el peu i frenar a gust del consumidor i depenent de la màquina en què vagis. Amb tres perills has d'afluixar molt, frenar fort i, de vegades, quasi parar. Darrerament , per ser encara més precís s'han començat a fer constar els perills dos plus , que són forts, però no tant com un tres. Dimecres Nani Roma obria pista, ja que dimarts va guanyar l'etapa. Ell i Michel Perin fa anys que van junts i ho han guanyat de tot, inclós el Dakar de l'any passat. Dins del cotxe mana en Michel i en Nani confía 100 % en el seu copilot. Dimecres, el llibre de ruta estaba igual que sempre, ben fet, però no hi havia un perill dos plus. El Nani, a 150 km/h, se'l va menjar bolcant de manera espectacular. Tots els pilots van dir el mateix: "el Mini va passar primer. Si hagués estat jo, hauria bolcat igual . El gran forat no era al llibre de ruta.

En cotxes va guanyar Al Attiyah, fent encara mès ampli el seu avantatge. Les motos van tornar a patir, una altra etapa marató sense asistencia a Cachi. Fred, alçada i un gran xàfec. En aquestes terres l'aigua corre muntanya avall, sembla que no engoleixi res. Els rius, secs fa poc temps, esdevenen impossibles de creuar. Una etapa en teoria senzilla es va convertir en un altre infern per als motards. Va guanyar Barreda i la Laia s'afiança al top ten.