La mortalitat en accidents a les carreteres de la Catalunya Central ha crescut des que va començar el 2018 un 10% respecte al mateix període de l'any anterior, segons dades dels Mossos d'Esquadra. En concret, entre el gener i l'octubre, s'ha passat de les 19 víctimes del 2017 a les 21 d'aquest any.

L'estadística es refereix al conjunt de la Regió Policial Centre, que inclou el Bages, el Moianès, el Berguedà, el Solsonès, l'Anoia i Osona. Si s'agafen les dades de l'àmbit de difusió territorial de Regió7 (incloent-hi, per tant, la Cerdanya, l'Alt Urgell i el Baix Llobregat Nord), la xifra d'increment és lleugerament superior, del 13%.

Aquest repunt de la mortalitat viària, que ja s'havia produït el 2017 respecte al 2016 (després de diversos anys de descens progressiu), és simultani a l'augment de l'accidentalitat viària que s'ha registrat a tot Catalunya: des de començament d'any, ja han mort 162 persones a les carreteres del país, només sis menys que totes les víctimes mortals que hi va haver durant el 2017.

A la Catalunya Central, l'Anoia és una de les comarques amb més víctimes mortals aquest 2018, set en total (sis en accidents interurbans i una més per l'atropellament que hi va haver al pont entre Igualada i Santa Margarida de Montbui). Val a dir que dos dels accidents mortals, a Piera i a Capellades, van causar cadascun dues víctimes mortals.

L'altra comarca amb més morts en accidents és el Bages, que ja n'acumula sis aquest 2018, un més que els que hi van haver durant tot l'any 2017. A banda de les dues últimes víctimes del cap de setmana passat, també s'han produït accidents mortals a l'eix del Cardener (a Callús), a la C-16 (a Navàs, per un atropellament) i a l'eix Transversal, a tocar d'Artés, on van morir dos joves francesos.

Pel que fa a la resta de comarques centrals, s'han registrat dues víctimes mortals al Berguedà (una de les quals, per l'impacte d'una roca a la C-16, a la Nou), dues més a la Cerdanya, cinc a l'Alt Urgell i tres al Baix Llobregat Nord. No s'ha hagut de lamentar, de moment, cap accident mortal al Solsonès i al Moianès.

Segons els Mossos d'Esquadra, la majoria d'accidents mortals a la Catalunya Central d'aquest 2018 es produeixen als eixos principals, majoritàriament en els trams on no hi ha separació física dels dos sentits de circulació. Ara per ara, però, no hi ha cap carretera, ni cap punt concret, que concentri un nivell de mortalitat destacat.

De fet, el tram sud de la C-55, que històricament havia estat la carretera amb més mortalitat, no havia registrat fins dissabte cap víctima mortal durant aquest 2018. També hi ha hagut accidents mortals puntuals al tram nord de la C-55 (l'eix del Cardener), a la C-16, a l'eix Transversal o a l'eix Diagonal, sense que cap d'aquestes vies sobresurti sobre la resta en sinistralitat. De tota manera, si se sumen els anys 2017 i 2018, l'eix Diagonal sí que és la via que acumula més mortalitat.

D'altra banda, segons dades dels Mossos, la majoria de víctimes mortals en accidents a la Catalunya Central són homes, entre 40 i 60 anys d'edat. Respecte als dies de la setmana, una bona part dels sinistres mortals d'aquest 2018 s'han produït en dimarts, dijous i dissabte. El principal tipus d'accident mortal és la sortida de calçada, molt a prop dels xocs frontals i laterals.

A banda dels accidents mortals, l'altre indicador que ha pujat lleugerament és el nombre total d'accidents de trànsit (inclosos els que no provoquen lesionats). En canvi, des que va començar el 2018, la xifra d'accidents amb ferits, tant lleus com greus, ha disminuït des forma lleugera.