La Unitat de Mitjans Aeris del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha fet més de 23.000 assistències a pacients els últims 10 anys. La primera dècada d’aquest servei es commemora aquest mes i ho fa havent estat activada més de 26.000 vegades.

Les incidències que han requerit més assistències al llarg d’aquesta dècada han estat els traumatismes, que representen gairebé el 40% del total dels serveis efectuats. D’altra banda, el 4% dels pacients atesos eren pediàtrics.

Actualment, la UMA està integrada per quatre bases: a Sabadell, Móra d’Ebre, Girona i Tremp; on es troben els helicòpters medicalitzats. També formen part de la UMA professionals especialitzats i la Taula de Coordinació de Vol.

A la base de l’heliport del Parc Taulí de Sabadell hi ha l’únic helicòpter medicalitzat que treballa les 24 hores del dia i tots els dies de l’any. Des de la seva posada en marxa el 2018 ha atès més de 500 pacients en horari nocturn.

A més de les bases del SEM, durant la darrera dècada s’han anat consolidant diverses helisuperfícies que també operen 24 hores arreu del territori i poden recollir i rebre pacients un cop s’hi desplaça l’helicòpter ubicat a Sabadell. Actualment en són 14 i properament s’hi sumaran l’heliport de Tremp i la zona de l’aeroport de la Seu d’Urgell.

L’ampliació del servei aeri en la franja nocturna de totes aquestes helisuperfícies suposa «un gran avenç per poder donar resposta als pacients temps depenent tant en serveis primaris com en trasllats interhospitalaris» segons destaca Merche Val, cap de la Unitat de Mitjans Aeris del SEM. Afegeix que també el transport en helicòpter durant la nit permet reduir el temps de trasllat «fins a una hora i mitja en alguns casos» i a més a més el servei permet millorar la fisiopatologia dels pacients crítics.