El tripartit de l'Ajuntament de Manresa va aprovar en la darrera junta de govern del 2010 pagar a l'empresa concessionària del pàrquing de la Reforma i de la zona blava, Eyssa, 725.000 euros pel sobrecost de la intervenció.

Aquesta quantitat suposa aproximadament el 20% dels 3,7 milions d'euros del desequilibri que l'Ajuntament calcula que hi ha entre les previsions inicials i el resultat final de la intervenció. Pel que fa al 80% restant, una part es cobriria amb la multa pel retard en l'execució de les obres -que van començar el 2005 i encara no han acabat- i una altra a l'ampliació de l'espai comercial de l'actuació del qual se'n beneficiarà Eyssa. El tema no està tancat perquè en la negociació que es porta a terme encara s'està valorant si amb això n'hi ha prou o l'Ajuntament s'hauria de fer càrrec d'una quantitat i, en aquest cas, com la pagaria.

Recordem que el govern havia mostrat la seva voluntat de no haver de posar cap cèntim del pressupost municipal per quadrar l'operació, però s'havia parlat de fer entrar en joc les condicions de la concessió de la zona blava. El fet que Manresa tingui una de les zones blaves més cares de l'Estat, tal i com ha demostrat aquest diari (vegeu Regió7 del 17 d'abril del 2009), pot ser un aspecte a tenir en compte a l'hora de no variar les condicions de l'explotació de la zona blava que reporten a la concessionària beneficis de més d'1 milió d'euros a l'any. L'altra possibilitat seria un pagament a terminis i, fins i tot, s'ha valorat si els números es podrien quadrar sense cap cèntim de l'Ajuntament, com s'havia comentat inicialment.

Sigui com sigui, es tracta de lligar un acord que no vagi a parar directament als tribunals, cosa complexa tenint en compte que per a Eyssa el sobrecost de l'obra és més gran del que l'Ajuntament calcula i a ningú li fa gràcia pagar una multa molt important, que pot ser superior al milió d'euros. Tot plegat sembla un tirabuixó en el qual es garanteixen a l'empresa uns diners per l'explotació de la zona blava que van a parar a pagar una obra pel retard de la qual es multa l'empresa.

Diners de la Generalitat

Cal tenir en compte, però, que excepte els 7250.000 euros pagats amb diners del Pla de Barris de la Generalitat, la resta són previsions ja que hores d'ara com que no s'han acabat les obres tampoc hi ha una factura final. Sí hi ha plena consciència, però, que no s'ha complert el càlcul que abans d'acabar el 2010 hi hauria un acord sobre els números d'una intervenció caracteritzada per batre el rècord d'incompliments de les previsions. A quatre mesos de les eleccions municipals, una obra que va començar el mandat passat i que tenia un període d'execució de 18 mesos encara no s'ha conclòs. Els 725.000 euros serviran per pagar a Eyssa la construcció del mur de la banda del riu i dels treballs per rebaixar els murs de dalt de la connexió amb la Seu, que van ser qüestionats perquè tapaven el temple. Concretament, s'eliminen els murs de la última terrassa, a l'entorn de la sortida de l'ascensor, el qual s'ha acordat mantenir per assegurar la correcta accessibilitat al monument. També es redefineix l'ascensor per a minimitzar la seva incidència. Així, la seva coberta serà de vidre i i el seu darrer nivell es preveu una mica inferior al de la darrera plataforma, des d'on, a través d'una rampa s'assolirà l'accés a l'ascensor. També s'ha modificat el darrer tram d'escales per pujar a la basílica des del nivell del carrer de les Piques i s'han eliminat els murs que feien de mirador davant de les escalinates de Soler i March. L'objectiu d'aquestes modificacions és ampliar la visibilitat de la basílica des de la part més baixa de la plaça i reduir la presència de murs.

Un primer tram

Es tracta, doncs, de cobrir una primera fase del reequilibri financer pendent i era necessari tancar la factura abans d'acabar el 2010 perquè els diners surten dels ajuts del pla de barris concedit per la Generalitat a l'Ajuntament de Manresa per a realitzar actuacions de millora al nucli antic.

Recordem que el termini màxim d'execució de les obres de l'aparcament i de la reurbanització era de 18 mesos, comptats a partir de la data de signatura de l'acta d'inici. Aquesta data d'inici es feia un cop aprovats per l'Ajuntament els projectes. El projecte de l'edificació es va aprovar definitivament el 17 de maig del 2005 i la fase d'urbanització de la plaça i accessos al Puigcardener el 7 de maig del 2009. L'execució de la reurbanització de l'espai superior i adjacent a la plaça de la Reforma s'havia de realitzar de manera simultània a la construcció de l'aparcament.