El nombre d'alumnes de primer curs matriculats aquest any supera els 50 estudiants. Com valoreu el creixement d'alumnes respecte cursos anteriors?

Pensem que amb el canvi de la titulació de diplomatura a grau, els estudis de logopèdia assoleixen un reconeixement acadèmic i professional que fins ara no tenien. La formació per a l'exercici professional de la logopèdia ha seguit un llarg recorregut que es va iniciar amb uns cursets, després uns postgraus i màsters per arribar, passant per ser diplomatura, a la formació de grau. Per altra banda, entenem que la logopèdia és una disciplina cada vegada més coneguda socialment i apareix amb més freqüència als mitjans de comunicació i es considera una aportació indispensable en els equips multidisciplinaris, tant d'àmbit socioeducatiu com sanitari. Esperem que el curs vinent es mantingui l'augment en la demanda.

Quina és la procedència dels estudiants?

Són majoritàriament de Catalunya, concretament de les comarques de la Catalunya central i la resta de Barcelona. També tenim alumnes d'altres comunitats autònomes com el País Basc, País Valencià, Aragó i les Balears.

Com es realitza l'adaptació lingüística dels alumnes de fora?

Durant el primer curs s'ofereixen cursos de català per a nouvinguts a la mateixa institució de forma gratuïta i, durant el primer semestre, els professors utilitzen el castellà com a llengua vehicular en bona part de les seves classes per tal de facilitar a aquests alumnes acabats d'arribar la comprensió dels continguts de l'assignatura.

Què ha suposat passar d'una diplomatura a un grau de 4 anys?

El grau de logopèdia permet ampliar i aprofundir en molts dels continguts que ja s'impartien en la diplomatura però també se n'afegeixen de nous. Els continguts es troben incrementats en diferents àrees: una major dedicació a l'avaluació i la intervenció de les alteracions de la veu, major dedicació a les alteracions de les funcions orofacials, així com un major èmfasi a l'atenció a la diversitat i a la multiculturalitat, concretament, en el marc escolar. El grau incorpora contingut nous com l'anàlisi acústica de la veu, el llenguatge de signes, avaluació i intervenció en les alteracions de l'articulació temporo-maxilar (ATM) o el treball amb els pacients amb implant coclear. També s'introdueixen aspectes de bioètica, coneixement de l'àmbit d'actuació legal i del codi deontològic de la professió, i habilitats interpersonals de comunicació entre logopeda i pacient.

I pel que fa a les pràctiques?

El grau inclou quatre assignatures destinades a les pràctiques externes i a treballar les habilitats professionals. Les pràctiques externes s'inicien a tercer i es dupliquen en nombre de crèdits respecte a la diplomatura. Per poder realitzar aquestes pràctiques els estudis tenen la col·laboració d'una xarxa de més de 80 centres amb conveni de pràctiques, a banda de disposar dels serveis logopèdics de la seva pròpia clínica universitària.

En quins tipus de centre es realitzen les pràctiques?

Els estudis tenen conveni amb centres de logopèdia dels diferents àmbits d'intervenció. En l'àmbit sanitari tenim conveni, per exemple, amb el centre Vallparadís de Terrassa, l'Hospital Universitari de Bellvitge, l'Institut Guttmann o l'Hospital General de Granollers. En l'àmbit socioeducatiu, oferim places de pràctiques en CREDA amb conveni amb el departament d'Ensenyament, centres d'atenció precoç o centres d'educació especial com el CEE Sant Joan de la Creu de Barcelona o bé el CEE Jeroni de Moragues de Santpedor. Pel que fa a les consultes privades tenim, entre d'altres, la col·laboració de la consulta Anna Pujol, a Manresa, i els centres Altaveu i Fonologos a Barcelona.

Acabem el segon curs complet a l'Espai Europeu d'Educació Superior. Quin balanç feu?

El balanç és molt positiu. A banda d'oferir una formació més àmplia i completa als graduats, el grau persegueix l'objectiu d'apropar l'estudiant i la docència a la realitat laboral tal com queda palès amb l'augment de les pràctiques. Un altre aspecte rellevant és que el grau fomenta i facilita la realització d'intercanvis a escala estatal (Sicue-Séneca) i europeu (Erasmus). En el cas dels estudis de logopèdia els intercanvis estan pensats sobretot de cara a quart curs.

Valoreu positivament la construcció del segon edifici FUB. Amb què beneficiarà el nou equipament els estudis de Logopèdia?

L'atenció logopèdica de la Clínica Universitària estarà situada a la primera planta del nou edifici i aglutinarà els diferents serveis que ara oferim en un sol espai: el servei d'atenció ambulatori pública en concert amb l'ICS, el Centre de Rehabilitació del Laringectomitzat que es coordina amb Oncolliga, el servei d'atenció a l'Esclerosi Múltiple (FIL) i la clínica privada.

Això vol dir que hi haurà pràctiques des de primer curs?

La proximitat de les noves instal·lacions permetrà la realització de pràctiques d'observació des de primer curs. L'edifici de clínica no només estarà equipat amb espais adequats per acollir els diferents serveis de l'atenció logopèdica, sinó que també disposarà d'un aulari per a les assignatures teoricopràctiques. Estem parlant del disseny d'una aula per al treball i l'anàlisi específica de la veu i d'aules amb espais d'observació rere mirall, tant per a l'assaig entre alumnes com per a la simulació de casos.

En quins àmbits treballen els professionals de la logopèdia?

En l'atenció sanitària, en unitats d'atenció ambulatòria, unitats de convalescència o residències; àmbit socioeducatiu amb atenció a les escoles públiques i concertades, escoles d'educació especial (CEE) i els Centres d'Estimulació Precoç (CDIAP) i l'àmbit de la consulta privada com gabinets multidisciplinaris o en col·laboració amb otorinolaringòlegs o odontopediatres. Altres àmbits més minoritaris són el perfeccionament de la dicció i la veu, la docència i la recerca.

Hi ha força alumnes que decideixen obrir una consulta pel seu compte. És un bona sortida?

És cert que molts dels nostres alumnes el primer que fan és obrir una consulta o col·laborar en un despatx on ja treballen diferents professionals. És una de les primeres sortides que troba el graduat en sortir dels estudis perquè no requereix gaire inversió i permet anar-se introduint de forma gradual en la professió. En una consulta de logopèdia, el terapeuta és el principal instrument de rehabilitació. És clar que és important tenir materials i eines d'avaluació, però per començar no cal gaire despesa.