La connexió de les autopistes del Garraf i la AP7 amb l'eix Diagonal el converteix en un corredor prometedor per al trànsit pesant un cop s'hagi completat el desdoblament de l'eix Transversal. En percentatges sobre el total del volum de trànsit, el pesant representa al voltant el 9,59 % entre desembre i juny, segons les dades proporcionades per la IMD Eix Diagonal. Els mesos de febrer i març van registrar el pic percentual més alt amb el 10,55 i el 10,29 % respectivament.

Ateses les característiques de la via, que és d'un sol carril per sentit de la marxa des de la variant de Vilafranca del Penedès fins a l'eix Transversal, l'increment del transport pesant suposarà un alentiment de la velocitat mitjana per als vehicles lleugers.

De fet, és fàcilment constatable per a qualsevol que vagi de Manresa a Vilafranca l'increment de camions que utilitzen aquesta via. També s'hi comencen a veure matrícules portugueses i d'altres contrades espanyoles, companyies de transports amb noms coneguts per als habituals de l'eix Transversal. Aquest sistema viari interconnectat ara per l'eix Diagonal és una alternativa gratuïta a l'autopista per als transports de gran recorregut amb destinació a Europa o d'entrada des de França.

En aquest sentit, els 28 quilòmetres de diferència a favor d'utilitzar l'autopista AP-7 entre Vilafranca i Girona respecte de la utilització dels eixos Diagonal i Transversal, no es veu compensada pels 20 euros que costen els peatges dels transports pesants o els 16 euros dels lleugers, segons dades del RACC. Per als turismes els cost dels peatges és d'uns 10 euros. És clar que aquestes quantitats es doblaran si l'usuari del trajecte que ens serveix d'exemple el fa de tornada.

Cada cop més trànsit

L'èxit de la nova via es reflecteix en els seus números amb una mitjana d'increments sostinguts del 40,25 %.

El tram amb més circulació és el de Vilafranca del Penedès a Vilanova i la Geltrú, que uneix per autovia les dues capitals comarcals, la primera amb prop de 39.000 habitants i la segona amb prop de 67.000. A més a més és el trajecte natural per a aquells que surten de l'autopista AP7 per anar a la costa del Garraf. Aquest tram desdoblat va registrar un moviment, a final del mes de juny, de 18.727 vehicles diaris de mitjana contra els 13.068 del mes de desembre. Al tram de Vilafranca a Igualada la mitjana de vehicles és de 14.240 i entre la capital de l'Anoia i l'enllaç amb l'eix Transversal va ser en el mes de juny de 7.256 vehicles.