La Fira Mediterrània de Manresa ha reunit aquest dimarts una quinzena de professionals de diferents àmbits de l'escena cultural catalana per participar a la primera 'taula de pensament', centrada en les músiques del món i l'escena folk. La proposta forma part del nou projecte artístic de la fira i, segons ha explicat el seu director, David Ibáñez, té per objectiu "reflexionar i buscar connexions sobre algun tema". En aquest cas, s'ha analitzat el present de les escenes folk i world "per veure on som i buscar oportunitats de futur". Els professionals han posat sobre la taula qüestions com la internacionalització, la importància de crear sinergies o la dificultat per accedir als mitjans de comunicació.

Sota el nom de 'taules de pensament', la Fira Mediterrània ha establert dos fòrums permanents de treball vinculats a la Llotja professional. La primera trobada ha tingut lloc aquest dimarts amb el lema 'Folk i músiques del món a Catalunya. Reptes i oportunitats' i la segona es desenvoluparà a finals del mes de maig i reflexionarà al voltant de les arts escèniques, la comunitat i els nous públics. Les taules estan formades per professionals de referència de cada àmbit i la seva missió és treballar sobre els nous reptes que es presenten.

El director artístic de la Fira, David Ibáñez -que ha moderat la taula-, ha explicat que els professionals han posat sobre la taula aspectes com "les dificultats d'internacionalització, l'interès en fusionar i crear connexions entre les dues escenes com antídot pel futur o les dificultats per aparèixer als mitjans de comunicació". Ibáñez ha exposat que és un procés "natural" que les escenes es tanquin en si mateixes però "en l'anàlisi del sector de la indústria cultural tots veiem que aprofitar els punts forts dels uns i dels altres pot tenir un efecte multiplicador".

Altres qüestions que s'han abordat durant la jornada de treball són les oportunitats que port aportar la marca Barcelona i el fet d'aprofitar la indústria turística del país per la projecció cultural; les polítiques públiques culturals; l'educació del públic i la formació dels professionals del sector; el treball en xarxa; el prestigi de la música folk; o les conseqüències de la gratuïtat de molts festivals i propostes musicals.

Satisfacció entre els professionals

Un dels participants, Jordi Riba, representant d'Èxits Management, ha valorat la proposta com a "molt interessant" perquè creu que "falten espais on els professionals puguem posar en comú la visió del sector. Ens anem trobant i veient però asseure'ns tanta gent i debatre sobre diversos aspectes és molt important". Riba ha parlat sobre els aspectes relacionats amb la internacionalització i després de la seva experiència com a mànager de grups com Catarres o Txarango creu que "primer el grup ha de ser fort aquí i, un cop ho ets, la mateixa gent t'empeny a anar fora i llavors ja pots començar a teixir ponts i sortir".

De la seva banda, Jordi Fàbregas, de l'equip directiu del Tradicionarius, considera que aquesta és una "bona iniciativa" perquè "sempre està bé reflexionar sobre el sector en què ens moment i posar en comú les idees". Fábregas creu que "hi ha d'haver una mirada cap a l'interior per creure'ns el què es fa aquí, veure que tenim un producte potent entre mans i saber-lo explicar". Segons Fàbregas, hi ha diferents factors que fan que "es desconegui una part de la producció artística" que es fa al país i, per això, creu que "s'han de fer més esforços i tenir més imaginació per fer-ho exportable".

Des de Propaganda pel Fet, Xavi Angulo, també ha valorat positivament la iniciativa i ha ressaltat la importància que la Fira Mediterrània "tingui continuïtat durant tot l'any". "De l'intercanvi i les reflexions se n'aprèn i, sobretot, ens ajuda a sortir dels cicles viciosos que tenim quan estem sols tancat a l'oficina". Angulo creu que el principal problema que hi ha al país és que "no ens creiem el què tenim i històricament donem més valor a allò que ve de fora". Per això, "cal que ens oh creguem i tinguem clar quins són els nostres principals actius".