El servei municipal Enllaç de l’Ajuntament de Manresa ha intervingut en 117 casos per millorar i afavorir la convivència ciutadana i ha atès 260 persones que manifestaven diferents problemàtiques que afectaven a un total de 1.113 persones; portant-se a terme 1.175 intervencions diferents.

Del global de casos atesos i tancats durant l’any (106), el 65% han quedat tancats i resolts satisfactòriament. Aquestes són les principals dades de la memòria d’activitats corresponent a l’any 2017 del servei d’intermediació i treball comunitari que depèn de la regidoria de Cohesió Social, Gent Gran i Salut.

Dels 117 casos atesos, 99 eren nous i 18 de seguiment de l’any anterior. A banda del 65% de casos resolts, un 15% s’han tancat sense acord (12 casos); el 10% han quedat interromputs per diferents circumstàncies (no voler continuar, buscar altres sortides, etc) i el 10% restant s’ha derivat a d’altres serveis ja que no corresponia a la tasca de mediació.

Sorolls i dificultats de relació

Dins la tipologia de demandes i problemàtiques destaquen de forma majoritària les classificades dins el paràmetre de “problemàtiques veïnals”, amb un total de 97 casos (el 91%), dins el qual es poden trobar: els sorolls i les dificultats de relació amb 28 casos cadascú; seguit de neteja, amb 17 casos; problemàtiques d’espais comuns amb 9; humitats i gestió de la comunitat; 4 cadascú, etc.

També cal destacar les orientacions i suports donats perquè certes comunitats de veïns es constitueixin legalment com a tals.

L’altre bloc important seria el de l’ús de l’espai públic, amb un total de 8 casos i el 8% del total (brutícia a solars, problemes a espais públics, etc).

Demandes per barris

Quant els barris, les demandes estan molt repartides: Barri Antic (25 casos, el 23%); Sagrada Família (11 casos, 9%); Plaça Catalunya-Saldes (10 casos, el 8%); Ctra. de Santpedor i Vic-Remei (8 casos, el 8%, cadascú); Mion-Puigberenguer (7 casos, el 7%); Passeig i Rodalies (6 casos, el 6%); Balconada (5 casos, el 5%); Valldaura (4 casos, el 4%); Cal Gravat (4 casos, el 4%); Viladordis, Sant Pau i Escodines (3 casos, el 3% cadascú); %); Sant Pau (3 casos, 3%); P. Ignasi Puig-El Xup (2 casos); a d’altres espais disseminats (2 casos, 2%).

L’origen de la demanda arriba per diferents vies, en concret: l’Oficina d’Atenció al Ciutadà-OAC (27%) és la primera via d’entrada; via directa o el propi ciutadà (26%); Policia Local (14’3%); Administradors de finques (7%); Serveis Socials (6’6%); Associacions de veïns (5’5%); Oficina Local d’Habitatge (4%); i altres (Mossos d’Esquadra, Unitat de Salut, Caps de salut, etc).

Referent a les coordinacions, una de les peces claus del treball, se n’han fet un total de 130 a nivell intern municipal (Policia Local, Serveis Socials, OAC, etc), i 80 a nivell extern (Administradors de finques, Caritas, Món veïnal, etc).

Durant el 2017, des del servei s’ha continuat col·laborant amb diversos projectes o espais per tal de difondre i aprofundir en aspectes de la convivència ciutadana així com la difusió del propi servei. Aquest treball s’ha realitzat a través de l’organització de sessions informatives a grups de Serveis Socials o Inclusió; amb la participació en el mòdul formatiu d’Acollida adreçat a població immigrada o bé xerrades a barris, com la realitzada a la Carretera de Santpedor, o bé l’adreçada a estudiants de Grau superior d’animació sociocultural de l’Institut Guillem Catà.

Des de l’any 2006

El servei municipal d’intermediació Enllaç depèn del Programa d’Acollida i que està en funcionament des del l’any 2006. El servei compta amb una tècnica especialitzada en mediació, i que porta a terme les mediacions i els contactes comunitaris, i es rep el suport i coordinació del responsable del Programa d’Acollida.

Des de l’any 2013 el servei està inclòs en la xarxa de mediació finançada per la Diputació de Barcelona, i fins l’any 2017 ha rebut una altra part de finançament de la Secretaria d’Igualtat, migracions i ciutadania i la resta va a càrrec del propi Ajuntament.

El servei es troba ubicat a l’edifici dels Infant (Ctra. de Vic, 16, 1). L’horari d’atenció al públic és: dilluns i dimecres de 11’30h a 18 h i dimarts, dijous i divendres, de 9h a 14h.

Amb aquest servei es pretén afavorir diversos aspectes de la convivència ciutadana, molt centrat sobretot en dos àmbits: l’Espai privat (blocs d’habitatges i domicilis particulars, espais comuns compartits, etc, que seria la major part de la feina duta a terme) i l’Espai públic (medi obert, places, carrers).

L’objectiu principal seria afavorir la convivència ciutadana, tot prevenint i intentant resoldre conflictes entre veïns/nes, però comptant amb la voluntat de les parts, ja que aquest seria el punt fonamental i requisit obligatori per introduir la mediació davant un conflicte i intentar resoldre les causes que generen tensions i mals entesos, per tal de facilitar arribar a acords entre les parts

La intermediació implica que a banda de les demandes rebudes per alguna de les parts, també es pot donar un intent d’intervenció per iniciativa del servei si es creu adequat avançar-se a certes situacions de risc o aprofundir en alguna situació detectada. De forma majoritària, és la demanda o queixa d’alguna de les parts, la que inicia el procés d’estudi del cas per part del servei d’intermediació o bé derivant-lo a altres serveis.

Cal destacar que en bastants casos, la intervenció posa al descobert situacions que requereixen una derivació a altres serveis (casos de gent gran que viu sola amb necessitats, problemes de salut, gent sense llar, etc).