Un any i mig. És el que duraran les obres de la Via de Sant Ignasi fins a la carretera del Pont de Vilomara que començaran dilluns i que culminaran la millora d'un dels principals accessos de Manresa. El de la zona sud pel Pont Vell. Es tracta d'una de les inversions de més envergadura dels darrers anys: 3,3 milions d'euros. D'aquests, 2,7 els aporta La Caixa. És el que li pertoca per les càrregues urbanístiques de la Fàbrica Nova. La resta, poc més de mig milió, els paga l'Ajuntament i els veïns a parts iguals.

Els treballs tenen com a objectiu millorar el traçat de l'eix sud-nord de Manresa paral·lel a la carretera de Vic i que va des de la rotonda de Sant Marc fins al pont de Ferro. S'urbanitzarà el tram que falta de la Via de Sant Ignasi a partir de les piscines municipals fins a la carretera del Pont de Vilomara. Això inclou la plaça del Remei i l'avinguda Bertrand i Serra.

A més a més serà la primera actuació que es farà dins el perímetre de Fàbrica Nova, deixat de fa temps. L'últim tram de l'avinguda Bertrand i Serra quedarà alineat amb el carrer Sant Joan d'en Coll, i això vol dir que s'actuarà dins el perímetre de Fàbrica Nova que actualment està envoltat de tanques. De fet l'obra forma part del Pla Especial de la fàbrica.

És la primera intervenció d'envergadura en anys que es farà dins el recinte, i això significa que es «comença a moure un espai transcendent per la ciutat», ha dit aquest dimarts l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, en la presentació de l'obra.

Voreres més amples per als vianants i a més a més arbrades i enjardinades. L'alineació de l'avinguda Bertrand i Serra amb el Sant Joan d'en Coll, i la recuperació pel barri de la plaça del Remei, «ara malaguanyada» són els principals objectius de la urbanització, a més a més de l'embelliment d'una de les principals entrades i sortides de la ciutat, ha destacat també el regidor d'Urbanisme, David Aaron López. «És l'imaginari que voldríem per la ciutat o almenys pels principals eixos», ha assegurat.

Afectacions mínimes

Les obres es dividiran en dues fases i tindran les «mínimes afectacions possibles en la mobilitat», ha dit López. La primera començarà la nit de dilluns a dimarts, tal i com ja va avançar aquest diari (vegeu Regió7 de l'11 de setembre). Afectarà a la part de la vorera que toca a la Fàbrica Nova i a una part de la plaça del Remei. La previsió inicial és que aquests treballs durin sis mesos durant els quals no hi haurà alteracions significatives en la mobilitat de vehicles. Es mantindran els actuals dos carrils de circulació.

Sí, però, que els vianants no podran circular per la vorera afectada ni tampoc no es podrà aparcar en tota l'àrea de les obres. Per aquest motiu s'ha habilitat un aparcament dissuasori provisional i gratuït dins el recinte de Fàbrica Nova amb una capacitat per a 86 vehicles «que han de cobrir la demanda que hem detectat», segons López. Actualment hi ha 75 places per aparcar en aquesta zona, de les quals la meitat són a la plaça del Remei.

La segona fase de les obres inclourà l'altra banda de la vorera, on actualment hi ha habitatges, i la part que quedi de la plaça del Remei. Tindrà una durada de més de 9 mesos i es preveu que afecti a un dels dos carrils de circulació, tot i que encara s'ha de determinar quin d'ells, si el d'entrada o el de sortida de la ciutat.

Els treballs inclouen la renovació de les xarxes de clavegueram i aigua potable, xarxa de telefonia i electricitat, semàfors i es renovarà completament la il·luminació.

Segons l'alcalde de Manresa es tracta d'un projecte d'envergadura. Del fet que els treballs durin un any i mig ha afirmat que tot i que pot generar molèsties «el resultat final segur que s'ho valdrà». Per la seva part David Aaron López ha remarcat que es tracta d'una obra transformadora «que posa de manifest la capacitat d'urbanisme de modificar la ciutat» i que dotarà Manresa d'una entrada digne des del passeig del Riu.

La urbanització completarà la que ja s'ha dut a terme recentment a la Via de Sant Ignasi en el tram comprès entre la plaça de Sant Ignasi i les Piscines Municipals, a més a més del carrer Vidal i Barraquer. Es genera un renovat espai públic des del passeig del Riu fins a la carretera del Pont de Vilomara.