La pugna generada pel concurs per escollir l’empresa que signarà el projecte museogràfic del Museu del Barroc de Catalunya a Manresa no afluixa.

L’Ajuntament va corroborar ahir la veracitat del currículum presentat per la guanyadora del concurs per a la redacció del projecte museogràfic del Museu del Barroc de Catalunya, l’empresa Croquis Dissenys, Muntatges i Realitzacions SA. Un currículum que l’empresa Produccions Culturals Transversal SL –una de les quatre empreses finalistes– posa en dubte en considerar que Croquis s’atribueix projectes museogràfics en els quals va tenir un paper executor protagonista però que no va dissenyar, tenint en compte que es tracta d’un concurs de projectes. Segons el consistori, el comitè d’experts definit a les bases de participació del concurs «ha pogut constatar de manera fefaent, a través de les certificacions signades per diverses institucions i museus aportades per Croquis, la veracitat dels mèrits que aquesta empresa s’atribueix al currículum» presentat en la primera fase del concurs.

L’Ajuntament fa notar que el procés de contractació de Croquis «podrà tirar-se endavant, després que el jutjat contenciós administratiu número 4 de Barcelona hagi desestimat la mesura cautelar que havia demanat l’empresa Transversal per suspendre aquest procés». Anteriorment, Transversal també va presentar un recurs potestatiu i va sol·licitar la suspensió de la contractació del projecte per part de la junta del govern de l’Ajuntament de Manresa, que aquesta va desestimar en considerar que ho feia fora de termini.

Sobre el concurs

Transversal també ha presentat un recurs contenciós administratiu. Per altra banda, l’empresa va sol·licitar un informe a Francesc Xavier Hernàndez, catedràtic de la Universitat de Barcelona i especialista en museografia, on aquest insisteix repetidament en la idea que el de Manresa «és un concurs de projectes, no un concurs d’execució o de producció» –recorda que el concurs de producció es preveu que surti quan l’equip guanyador del concurs de projectes hagi redactat el projecte executiu- i que, per tant, «el currículum de producció (projectes produïts o executats) no pot ser vàlid en cap cas per acreditar els mèrits en fase de selecció d’equips per a un concurs de projectes». En base a això, considera que hi ha anomalies en el procés de selecció que caldria revisar. A banda, qüestiona l’expertesa del comitè d’experts de les dues fases del concurs i valora com a «summament greu que el jurat no considerés el parer» del director del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Josep Serra, «com a imprescindible». Serra no va assistir a les sessions d’avaluació.

L’autoria

Quant al pinyol de l’os de la pugna, que és l’autoria dels projectes presentats per Croquis en el seu currículum, l’informe elaborat pel comitè d’experts (el jurat del concurs) ratifica la puntuació donada als projectes museogràfics o expositius redactats i executats en l’àmbit de la cultura i el patrimoni presentats per Croquis; els projectes d’àmbit del patrimoni cultural relacionats amb equipaments de l’administració pública o privats amb una superfície igual o superior als 750 m2, i els premis rebuts per aquesta empresa.

L’autoria d’alguns d’aquests projectes pel que fa al disseny, en canvi, els posa en dubte l’informe de l’expert consultat per Transversal, que, després de remarcar la categoria del treball de Croquis quant a la producció, insisteix de nou que «el concurs és de projectes i, en aquest sentit, en cap cas s’havien de considerar com a projectes el que havien estat accions de producció o d’instal·lació» per part de l’empresa. Hi afegeix que «el jurat hauria d’haver detectat d’immediat aquestes anomalies o equívocs. Altrament, alguns dels projectes llistats caldria posar-los en relació, quant a concepció i redacció executiva, amb altres equips presentats al concurs». Dels projectes que atribueix, pel que fa a l’autoria intel·lectual, a Varis Arquitectes –una altra de les empreses finalistes del concurs–, Transversal n’aporta un document signat pels seus tres socis (Dani Freixes, Eulàlia Gonzàlez i Vicenç Bou) on llisten els treballs dels quals han fet el disseny dels projectes i la direcció d’obra i muntatge. Hi ha el Born Centre Cultural, que consta en el currículum de Croquis pel que fa als projectes d’àmbit del patrimoni cultural relacionats amb equipaments de l’administració pública o privats amb una superfície igual o superior als 750 m2; el Museu del Gas de Sabadell, que també hi consta; el Vinseum de Vilafranca del Penedès; el Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí, i l’exposició de joies d’artista al MNAC. Fa el mateix amb premis de què parla Croquis.

La regidora

Transversal ha posat en dubte les afirmacions que va fer la regidora de Cultura, Anna Crespo, quan en el ple municipal del 17 de juny (vegeu edició del 18 de juny), en què el govern de Manresa (ERC i JxM) va rebutjar la moció del PSC per ajornar un mínim de 45 dies la tramitació del contracte per redactar el projecte del Museu del Barroc, va assegurar que l’Ajuntament disposava de totes les certificacions que acrediten la veracitat de la informació aportada per Croquis i que «ho tenim tot en ordre». Segons documents aportats per Transversal, el requeriment a l’empresa per obtenir aquestes acreditacions data del 21 de juny. L’empresa ho va aportar el 5 de juliol i, abans d’ahir, Transversal hi va poder accedir.