A

rran d'una recent polèmica al Consell Comarcal del Bages, el diputat de CiU David Bonvehí ha escrit en aquest diari: "qui coneix més les necessitats de la comarca? Els alcaldes dels trenta-cinc municipis votats directament pels ciutadans? O els consellers comarcals, que qui els tria són els partits? I és lògic que aquests consellers no escollits directament pels ciutadans prenguin decisions contràries a la voluntat dels alcaldes escollits directament?" Del diputat, d'acord amb la seva formació, defensa que el consell d'alcaldes d'una comarca pugui adoptar decisions vinculants per al Consell Comarcal, convertint-se així en un organisme amb poder polític. L'argument de la representativitat és contundent, però, com sempre en aquests casos, cal passar-lo pel sedàs de la lectura crítica, no fos cas que la seva contundència ens enlluernés. El sistema d'elecció dels consells comarcals és certament imperfecte. Per començar, no són directament votats pels ciutadans, sinó que es formen a partir d'uns càlculs aritmètics amb el nombre de vots i regidors de cada partit a les eleccions municipals. Ara bé: els seus membres són necessàriament

regidors o alcaldes, és a dir, persones sorgides de les urnes. Per tant, alguna representativitat posseeixen. D'altra banda, els alcaldes tampoc no són elegits directament pels ciutadans, sinó pels regidors, i són coneguts els casos d'alcaldes que no encap-çalaven la llista més votada, sinó que exerceixen en virtut d'un pacte ("de governabilitat", segons els que pacten, "de perdedors", segons el guanyador frustrat). D'altra banda, una reunió de gent representativa no constitueix necessàriament un organisme representatiu. En un consell d'alcaldes té el mateix paper el d'un Ajuntament que passa dels 75.000 habitants i el d'un altre que no arriba als 200. És això més representatiu que el Consell Comarcal, la composició del qual, si més no, guarda una certa proporcionalitat amb els resultats globals de les eleccions municipals a la comarca? En una assemblea d'alcaldes, un mino-ritari però especialitzat en ajuntaments petits pot tenir un poder desproporcionat. I la totalitat d'un municipi pot estar mal representada per un alcalde que encapçalava la tercera força, però que té torn de govern en virtut d'un pacte.

El sistema de govern dels consells comarcals és millorable, i les seves atribucions poden ser revisades, però no es millora res fent que lluiti pel poder amb un altre organisme que té una altra funció: donar veu a tots els pobles i garantir que els més petits podran explicar-se i reclamar tant com calgui. Però sense confondre veu i vot.