E

l país viu estabornit pels efectes de la crisi i de les decisions que prenen els governants en l'intent de sortir del forat, però tot i la pesada travessia del desert que estem fent i la sensació d'aturada molt generalitzada, hi ha qui encara pensa en el demà com a millor solució per viure l'avui. Ahir, a la Cambra de Comerç de Manresa es va celebrar una jornada de debat sobre les necessitats de construir plataformes de logística allunyades de l'entorn de Barcelona (massa congestionat) i les possibilitats que tindria la comarca del Bages per acollir-ne una. El Bages, fa uns mesos, no comptava amb aquesta possibilitat, perquè la planificació territorial i d'infraestructures del país havia traslladat aquesta utilitat del sòl cap a l'Anoia. Ara, però, la situació econòmica ha fet canviar alguns dels paràmetres. El tren transversal que havia de tenir estació a Igualada i enllaç cap a Barcelona no es farà ni a curt ni a mitjà termini, i, per tant, l'Anoia es queda sense la possibilitat de tenir transport de mercaderies. Aquest sector, al Bages, té una oportunitat, perquè té un gran client amb necessitat de treure el seu producte, Iberpotash, que ha convençut la Generalitat de la necessitat de crear un tren de mercaderies d'ample europeu des d'aquesta comarca fins al futur eix del Mediterrani. I el Govern català ha trobat una solució relativament econòmica: fer un tercer rail (el tercer fil, en diuen) que li atorgui aquest ample europeu a la via actual. Si el Bages té carreteres que la comuniquen amb suficiència (eix del Llobregat, eix Transversal i eix Diagonal), un tren de mercaderies que resol el problema d'haver de fer transbordaments de les mercaderies, sòl disponbile i més bé de preu que el de l'entorn de Barcelona, si el Bages ja té tots aquests valors, ja es pot dir que està en una situació de sortida tant o més bona que comarques assimilables. Què li cal? Trobar inversors, perquè les operacions avui ja no es pensen amb capital públic, crear el volum de negoci suficient i creure en els tècnics que diuen que les plataformes intermodals són avui l'oportunitat.