U

n Sant Jordi, un dia (de consum) de cultura. Hores per badar davant de les parades de llibres, moments per reivindicar el vell gust per la lectura. Un discurs dislocat en el món de les noves tecnologies; en el llenguatge maltractat pels velocistes dits polzes que trepitgen el teclat irrellevant per fer un whatsapp; en el món de missives desanimades en els correus-e; en els espais de fredor dels 150 caràcters d'un tuit. Per un dia, el llibre recupera espai en cadascú de nosaltres, i sap que més enllà d'aquestes 24 hores li serà difícil de sobreviure. És una tendència cada dia més aguditzada, una evolució que ha tingut una especial incidència des de l'arribada de la maleïda crisi econòmica. Els llibreters esperen vendre 1,4 milions de llibres a Catalunya, cosa que, a molts, els permetrà salvar bona part d'un negoci que va perdent força. Des del 2008 reconeix el sector que la venda de llibres ha caigut al voltant del 30%. Els editors saben que són 8 o 10 hores de bogeria. I ho saben els llibreters, i per això malden per trobar cavallets i metres de taulons de fusta per muntar la paradeta. En un sol dia vendran entre el 5 % i el 8 % del que venen durant tot l'any. En aquest món del tot o res, saben que tenen una oportunitat única, irrepetible, i l'esperen després d'un primer trimestre de mal negoci. Sant Jordi és també, cada cop més, un dia de llibres, més que no pas de literatura. Es ven paper enquadernat al costat d'obra literària i, a voltes, costa de diferenciar-lo. Potser és per això que els autors menors no hi acaben de treure el cap: o s'és mediàtic, encara que no se sigui literari, o s'és literari-mediàtic. A aquest oceà d'un sol color, però, li queden algunes onades que no marxen en la mateixa direcció. Els autors locals potser poden ser l'exemple d'aquest contravent, poden tenir un espai propi enmig de tant de llibre mediatitzat. A la Catalunya Central hi ha una proposta àmplia de novetats locals, que poden ser una alegria per als llibreters (i potser no tan efímera).