La consellera de Cultura, Laura Borràs, va ser ahir al migdia a Solsona en la presentació del catàleg de l'exposició «Alba, més de 400 anys d'indumentària litúrgica a l'Església de Solsona», que acull el Museu Diocesà i Comarcal de la ciutat des de l'1 de setembre passat i que encara es pot visitar fins al proper dia 28 de febrer.

Abans de l'acte de presentació, Borràs va visitar les diferents sales del museu acompanyada pel bisbe de Solsona, Xavier Novell. També eren presents a l'acte l'alcalde de Solsona, David Rodríguez, i la presidenta del Consell Comarcal, Sara Alarcón.

La consellera de Cultura va incidir en la «sumptuositat i encert expositiu», alhora que se sobtava de la «riquesa i espectacularitat» de la roba que mostra l'exposició. En la seva intervenció, Borràs va barrejar l'humor amb la pedagogia; i així va referir-se a la «moda eclesiàstica» i es va recrear en la «polisèmica» paraula «alba» tot just abans de delectar els assistents amb unes estrofes d'una alba (en el sentit de gènere de poesia medieval) del trobador Cerverí de Girona.

La presentació del catàleg, a més a més de la consellera Borràs, va tenir la participació de Cristina Sanjust (doctora en Història de l'Art i comissària de l'exposició juntament amb Marc Sureda); Lluís Prat (director del Museu Diocesà i Comarcal), i Salvador Vinyes (dissenyador, pintor i responsable de la part museogràfica de l'exposició).

El catàleg que es va presentar ahir té un acurat disseny, amb fotografies de les peces exposades acompanyades d'una elaborada explicació, on a més a més de la descripció de la peça i la seva simbologia també s'explica el tipus de teixit, on s'ha elaborat, l'època en què s'usava i les seves mides. El catàleg també incorpora fotografies antigues i reproduccions d'obres pictòriques que il·lustren la pompa de les cerimònies religioses de l'antic catolicisme (o no tan antic, ja que a l'exposició s'hi poden veure peces de roba utilitzades al segle XX). Finalment, el llibre també inclou el calendari litúrgic i una explicació del llenguatge dels quatre colors que formen l'any litúrgic que es consolidà al Concili de Trento (a mitjan segle XVI): el blanc, que significa puresa i innocència; el vermell, que evoca el foc i la sang; el verd, el color ordinari quan no se celebra cap aspecte particular del misteri de Crist; i el morat, que representa el dol.

En el transcurs de l'acte de presentació d'ahir, mossèn Lluís Prat va explicar la concepció de l'exposició i la seva posada en marxa. Per la seva banda, la comissària Sanjust va incidir especialment en la simbologia dels vestits litúrgics; mentre que el dissenyador Vinyes posava en relleu el disseny de les caixes dins on es mostren casulles, capes o mitres perquè «permeten una observació acurada de les peces tant pel davant com pel darrere, alhora que les protegeixen».