El Govern que encapçala Carles Puigdemont va aprovar ahir el seu primer projecte de llei, orientat a combatre el canvi climàtic i que inclou una nova figura tributària sobre emissió de gasos contaminants de turismes i furgonetes, que s'aplicarà progressivament a partir del 2018.

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, va indicar en la roda de premsa posterior al Consell Executiu que la nova normativa "no està concebuda des d'una autonomia, sinó des d'una nació que està treballant per aconseguir el seu propi Estat; és una llei d'Estat", encara que va defensar que és una "llei perfectament constitucional".

La normativa inclou una nova figura impositiva: un impost sobre emissions de CO2 en turismes i furgonetes a aplicar de forma gradual a partir del 2018, any en el qual es començarà a aplicar en els vehicles més contaminants, que emeten més de 160 grams de CO2 per quilòmetre.

Per a un turisme mitjà que emeti entre 120 i 130 grams de CO2 es pagarà menys de 5,5 euros, mentre que en els casos de vehicles més contaminants (per damunt de 235 grams) serien 84 euros l'any.

Quan l'impost estigui plenament desplegat, la Generalitat calcula recaptar uns 75 milions d'euros anuals, encara que Rull va aclarir que el tribut té un caràcter de "transitorietat", atès que l'objectiu d'aquest és que no s'hagi de pagar en el futur perquè ja s'hagi fet una "renovació prou potent de la flota" en pro de vehicles menys contaminants.

El conseller va explicar que més del 50% del que es recapti per l'impost (s'estima que seran 68,7 milions en turismes i 8,1 en furgonetes) es dedicarà a renovar la flota d'automòbils, que a Catalunya tenen una mitjana d'antiguitat de 10 anys. Va defensar que el nou tribut és "perfectament constitucional", encara que no av descartar que l'Executiu del Partit Popular pugui recórrer-ho al Tribunal Constitucional.

"De l'actual Govern ens ho esperem tot, perquè no actua per criteris jurídics, sinó polítics", va jutjar Rull, que va acusar l'Executiu de Mariano Rajoy d'estimar "laminar" l'autogovern de Catalunya.

El projecte de llei, que es portarà al Parlament, recull el treball realitzat pel Departament de Territori i Sostenibilitat en l'anterior legislatura i té com a objectiu mitigar els efectes del canvi climàtic.

Així, inclou l'"autèntic repte estructural de país", en paraules de Rull, de reduir en el 25% l'emissió de gasos d'efecte hivernacle per a l'any 2020 respecte als que hi havia el 2005, i en més del 80% el 2050, en la línia dels criteris de la Unió Europea.

El projecte estableix també que els departaments de la Generalitat de Catalunya, així com els ens locals, si és necessari, hauran de definir les condicions i la metodologia per fixar un consum mínim d'energia i aigua i unes tarifes socials que assegurin la cobertura d'aquest mínim vital per a la població en risc d'exclusió social.