La veda dictada per la Generalitat per impedir la construcció de nous ports esportius va caducar l'any passat i l'Ajuntament de Tossa ha estat el primer a reobrir el debat. El dia 20, 4.853 veïns podran votar si volen la construcció d'un port esportiu, un hotel de luxe i un conjunt de xalets en un dels espais més emblemàtics del poble i que, alhora, és un dels pocs trams verges que queden a la Costa Brava.

Tossa és coneguda internacionalment per la seva vila antiga, i una de les postals en què més llueix el recinte amurallat és la de la cala d'es Codolar, un espai recollit entre penya-segats i presidit per una de les torres medievals. Aquesta postal desapareixeria per sempre si es fes realitat el projecte que impulsa el govern municipal de Tossa Unida i ERC. Amb la postal, desapareixeria el tram de costa verge que hi ha just al sud del municipi, i que pot ser admirat des del far i des del camí de ronda.

El projecte que l'Ajuntament posa a votació és promogut per dues empreses privades, Star Assetes i Feanda2, que proposen un port amb tres dàrsenes i 453 amarratges, acompanyat d'un hotel de cinc estrelles i de quatre habitatges de luxe, a més dels corresponents accessos, que inclouen un túnel per a vehicles i vianants. Les dimensions del port equivalen a gairebé la meitat del nucli urbà de Tossa. La dimensió de l'espigó principal fa que superi el perfil del cap de Tossa, la mola que presideix el poble i tot un tram de la costa. El projecte ha estat ampliat substancialment respecte del que ja es va plantejar i descartar el 2002.

Els defensors de l'obra consideren que el port i l'hotel serien un revulsiu per al municipi, un gran receptor de turisme que, segons una part del poble, ha quedat estancat i necessita una dinamització. Alhora, el port suposaria treure de la platja les embarcacions del Club Nàutic, que ara hi passen l'estiu varades i ocupen l'espai dels banyistes, i també treure el camp de boies de lloguer on fondegen embarcacions a la badia.

Per contra, els detractors, organitzats en una plataforma, argumenten que el punt fort de Tossa és el seu entorn natural privilegiat i que aquest projecte en destrossa una part substancial; afegeixen que un port no aportaria una quantitat significativa de turisme nou i de qualitat i que retirar les boies de la badia deixaria lliure l'espai per a qui volgués fondejar-hi lliurement, per la qual cosa continuaria plena d'embarcacions.

El grup municipal de CiU, que s'oposa el projecte, va més enllà i assegura que és il·legal perquè el conveni signat per l'Ajuntament amb els promotors no s'ajusta a la llei, i que la figura urbanística utilitzada per tirar endavant el projecte és errònia. L'alcaldessa insisteix que, sigui com sigui, la consulta del dia 20 es farà, i serà vàlida si se supera el 15 % del cens. La pregunta serà: "esteu d'acord amb la iniciativa de modificar el Pla General d'Ordenació Urbanística Municipal per possibilitar la futura construcció d'un port, els seus accessos, un hotel de cinc estrelles i quatre habitatges a Tossa?"

Els tossencs semblen tenir la clau que obriria novament la porta a la construcció de ports a la Costa Brava, un tipus d'infraestructura de gran impacte mediambiental i que altera el moviment de corrents i de sorres, un punt clau en un moment en què les platges de molts municipis estan en regressió. Amb tot, molts tossencs consideren que, sigui quin sigui el resultat, el port no es farà. Creuen que és una cortina de fum especulativa per construir l'hotel i els xalets.