El pilot de l'avió sinistrat va alertar de fallades elèctriques i falta de carburant

?«Vaig sobreviure perquè vaig seguir els protocols de seguretat; davant la situació, molts passatgers es van aixecar dels seients i van començar a cridar», explica un supervivent ?«Els llums es van apagar i no recordo res més», diu una de les ferides

01.12.2016 | 00:04
Un dels homenatges que es van retre ahir a les víctimes de la tragèdia

n El pilot de l'avió de la compa-nyia Lamia, de matrícula boliviana, en el qual viatjava el club brasiler Chapecoense, va reportar a la torre de control de l'aeroport de Medellín una «fallada elèctrica total» i una escassetat de combustible abans d'estavellar-se, segons una gravació divulgada ahir.

«Senyoreta, Lamia 933 està en falla total, falla elèctrica total, sense combustible», afirma una veu que s'identifica com el pilot de l'aeronau accidentada dilluns a la nit. De seguida la torre de control de l'aeroport internacional José María Córdova li diu que té «pista lliure», segons la gravació. «Pista lliure i esperant pluja sobre la superfície Lamia 933, bombers alertats», respon la controladora aèria. Poc abans, el pilot havia sol·licitat «prioritat per a l'aproximació» i li demana en diverses ocasions que li indiqui «vectors de la pista», és a dir, orientacions per aproximar-se el més ràpid possible a l'aeroport. A l'inici de la gravació s'escolta com la controladora de torn estava donant prioritat a una altra nau de l'aerolínia Viva Colòmbia que tenia un problema per «una fuga». Quan el pilot de l'aeronau de Lamia va informar de la gravetat de la seva situació, la controladora va desviar dos avions comercials que s'estaven aproximant a l'aeroport perquè pugués aterrar l'avió del Chapecoense. «Emergència de combustible senyoreta, per això li demano d'una vegada curs final», li diu el pilot.

Pilots colombians que en aquesta hora volaven cap a Medellín i van escoltar en les seves freqüències de ràdio la conversa, van relatar que efectivament el capità de l'avió de Lamia va informar a la torre de problemes elèctrics i de combustible. Poc abans de perdre el contacte, la controladora li diu que no té l'altitud necessària, al que el pilot diu que es troba a 9.000 peus. Segons experts consultats per diversos mitjans colombians, aquesta altitud és insuficient per passar el Turón Grande, proper a l'aeroport i contra el qual es va estavellar finalment l'aeronau, tot just a 17 quilòmetres de la pista. A bord de l'avió viatjaven 77 persones, entre futbolistes, directius, periodistes i membres de la tripulació, de les quals es van salvar sis, que estan ingressades en hospitals de la zona.

Parlen els supervivents

Dos dels supervivents de la catàstrofe aèria van fer ahir les seves primeres declaracions.

«Les llums es van apagar i no recordo res més fins ara», va dir l'hostessa de l'aerolínia boliviana Lamia, Ximena Suárez, a la secretària de Govern del departament d'Antioquia, Victòria Eugènia Ramírez, en ser rescatada al turó El Gordo, situat al municipi de la Unió, on va ocórrer l'incident.

Per la seva banda, el tècnic d'aviació bolivià Erwin Tumiriri va assegurar a periodistes: «vaig sobreviure perquè vaig seguir els protocols de seguretat. Davant la situació, molts passatgers es van aixecar dels seients i van començar a cridar. Vaig posar les maletes entre les meves cames per formar la posició fetal que es recomana en els accidents».

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Arreu

La Mesa del Parlament es va reunir ahir
La Mesa del Parlament ajorna l'admissió a tràmit de la llei del referèndum

La Mesa del Parlament ajorna l'admissió a tràmit de la llei del referèndum

Forcadell assegura que el text no es va incloure a l'ordre del dia per la seva «complexitat» i per...

El Constitucional manté la suspensió de la reforma del reglament del Parlament

El Constitucional manté la suspensió de la reforma del reglament del Parlament

La Generalitat acusa l'alt tribunal espanyol d'«emparar un frau de llei» de l'executiu de Rajoy

L'Estat tira endavant l'arbitratge per resoldre el conflicte al Prat

L'Estat tira endavant l'arbitratge per resoldre el conflicte al Prat

Les parts tindran un termini de 24 hores per escollir un mediador perquè s'adopti una decisió en...

El Tribunal Constitucional rebutja emparar Juana Rivas per «extemporaneïtat»

El Tribunal Constitucional rebutja emparar Juana Rivas per «extemporaneïtat»

La mare granadina pretenia que el TC no l'obligués a entregar els fills

L'últim El més llegit

Calendari laboral i escolar 2016/2017

Calendari laboral 2017 a Catalunya

Calendari Laboral 2017 a Catalunya

Aquí pots consultar tots els dies festius a Catalunya i el calendari escolar 2016/17

 
Enllaços recomanats: Premis cinema