El ministeri d'Educació ha demanat a l'Alta Inspecció de l'Estat un «informe detallat» per comprovar si alguns llibres de text catalans de primària contenen «plantejaments ideològics partidistes», com denuncia un sindicat de professors en un informe en el qual el govern veu «malícia i descontextualització».

El secretari d'Estat d'Educació, Marcial Marín, va anunciar ahir aquesta actuació, que es produeix després de la denúncia del sindicat català de professors Acció per a la Millora de l'Ensenyament Secundari (AMES) sobre «falta de rigor» en alguns dels continguts d'aquests llibres de text.

Aquest sindicat ha elaborat un informe en el qual denuncia «plantejaments ideològics partidistes i tendenciosos» en els llibres de Ciències Socials de 5è i 6è de primària de les set principals editorials que es distribueixen a Catalunya.

Després de revisar 19 llibres de «Coneixement del medi» de 5è i 6è de primària d'alumnes catalans de 10 i 12 anys, l'informe assegura que «en molts s'han detectat plantejaments ideològics que només defensen determinats partits polítics, que ho fan encara que no siguin plantejaments que estiguin d'acord amb la nostra Constitució». El ministre d'Educació, Íñigo Méndez de Vigo, va assegurar ahir que «tots els llibres de textos han de complir els requisits de rigor i respecte de valors constitucionals i que la competència de supervisar els llibres és de les CA en el seu àmbit territorial, mentre que la funció d'Educació és subsidiària», en el cas que no s'hagi realitzat aquesta funció.

Méndez de Vigo responia així en el ple de control al govern a una pregunta de Ciutadans sobre quines actuacions faria el govern per garantir «el rigor acadèmic dels llibres d'història i evitar-hi distorsions», amb referència a textos editats a Catalunya.

Marín va dir que ell mateix va demanar fa uns quants dies a inspecció aquell informe de manera urgent després de conèixer les informacions sobre els llibres de text d'història catalans i va afegir que, si quan rebi aquest informe d'inspecció, es comprova que «s'incompleix la legislació bàsica, llavors es farà l'oportú requeriment i anirem a través dels jutjats».

El secretari d'Estat ha detallat que una vegada rebut l'informe d'inspecció i si s'apreciessin suposades vulneracions del currículum, es faria un «requeriment perquè la comunitat faci al·legacions, i si no ho compleix o no es rectifica en el període que se li dóna», s'obriria la via contenciosa administrativa.

De la seva banda, el secretari de Polítiques Educatives de la Generalitat de Catalunya, el manresà Antoni Llobet, va afirmar que hi ha «malícia i descontextualització» a l'informe del sindicat de professors AMES.

En aquest sentit, va destacar que «si parlem pedagògicament, no faríem aquest soroll ni aquest tremendisme, però si parlem ideològica i políticament, evidentment fem soroll i tremendisme». Llobet va dir que al departament d'Ensenyament català ja estan «acostumats que es vulgui fer soroll amb aquest tema de tant en tant», ja que -va afegir- no és normal que algú s'escandalitzi perquè en els llibres de text «es parli fonamentalment dels elements més pròxims a l'alumne, perquè segur que passa a qualsevol lloc del món».

També va expressar el seu «desconcert» respecte a la petició del secretari d'Estat d'Educació d'un informe per comprovar la veracitat de l'informe fet públic per AMES. «És evident que el ministeri d'Educació fa una reacció a partir de titulars i de qüestions que ha vist aquestes últimes hores; és una llàstima perquè les administracions públiques hem d'estar per asserenar els ànims i perquè als centres educatius es treballi amb el màxim de tranquil·litat», va precisar.

D'altra banda, el sindicat de l'ensenyament USTEC·STEs ha denunciat en un comunicat «la falsedat de les premisses i afirmacions» de l'informe d'AMES.