Operaris continuen sanejant el massís de Montserrat

Un any després de la cadena d'esllavissades que hi va haver en pocs dies, continuen els treballs per estabilitzar la muntanya

 13:43  

Aquest dimecres fa un any de l'esllavissada al Serrat de les Barretines de Montserrat, que va obligar a tallar les dues carreteres d'accés al monestir. Uns dies després, un accident laboral va provocar la mort de dos dels operaris de l'empresa que treballaven en el sanejament de la zona. Aquesta era la primera d'una cadena d'esllavissades que es van produir a finals d'any al massís. La segona, la del 28 de desembre, va afectar la zona dels Degotalls, i va tornar a deixar incomunicat el monestir per carretera i per cremallera. Un any després, una dotzena de persones treballen en el sanejament i consolidació del massís i instal·len una mitjana de 250 metres d'ancoratges mensualment.

ACN Arran d'aquests incidents, el plenari del Patronat de la Muntanya de Montserrat va decidir el mes de març dur a terme un pla d'actuació per la millora de la seguretat davant dels despreniments rocosos del massís. Des de llavors, es duu a terme una 'acció combinada' que estudia les condicions del massís i que al mateix temps contempla les intervencions més urgents, segons explica el gerent del Patronat, Xavier Paricio.

En aquests moments, una dotzena d'operaris treballen diàriament al parc natural per consolidar les estructures rocoses que tenen més risc de desprendre's del massís. Aquests operaris estan instal·lant una mitjana de 250 metres d'ancoratges cada mes i es preveu que els treballs es perllongaran durant dos anys més. Es prioritzen les actuacions en les zones més properes a la carretera i al pas del cremallera.

De fet, actualment, els operaris estan treballant a la paret dels Degotalls i en tres trams del traçat del cremallera, dos propers a la zona de les Guillaumes, i el tercer a l'entorn del torrent de la Font del Boix. Segons Paricio, fruit d'aquestes intervencions, el massís és ara més segur que abans del 28 de desembre, quan es va produir l'esllavissada als Degotalls.

Un treball lent, delicat i costós

Els treballs que es duen a terme inclouen el sanejament de rocs inestables amb voladures, demolicions expansives, l'estabilització de talussos i la seva revegetació, la instal·lació de barreres dinàmiques i la creació de murs de contenció, entre d'altres. Es tracta de treballs que requereixen un personal molt especialitzat i que són 'laboriosos i lents', perquè els operaris han de treballar penjats a alçades d'entre 500 i 800 metres. A més, afegeix, no es pot actuar simultàniament en dues zones.

Fins a mig milió d'euros va costar la consolidació i la instal·lació de barreres de protecció sobre la carretera de Can Maçana per reparar els danys de la primera esllavissada i establir mecanismes de seguretat per evitar que es repetís. En el cas de la intervenció en l'esllavissada dels Degotalls, els recursos que s'hi han destinat fins ara tripliquen els costos de la primera intervenció, arribant fins els 1,8 MEUR, segons el gerent del Patronat de la Muntanya de Montserrat, Xavier Paricio.

Tres esllavissades en menys de dos mesos

Es dóna el cas que el cap de setmana anterior al quatre de novembre, el cremallera de Montserrat ja va haver de suspendre el servei per una esllavissada que va afectar el traçat d'aquest mitjà de transport. Per aquest motiu, quan uns grans blocs de pedra es van desprendre a la zona del serrat de les Barretines, es van haver de tallar les carreteres BP-1103 i la BP-1121 i l'accés al monestir va quedar restringit a l'aeri.

Nou dies després de l'esllavissada, dos operaris de l'empresa Innaccés Geotècnica Vertical S.L., especialitzada en treballs verticals, perdien la vida quan treballaven en la consolidació de la zona afectada. Per extremar la seguretat, després de l'accident es va tornar a tallar l'accés pel cremallera.

Un mes i mig després de l'esllavissada, el 19 de desembre, es restablia la circulació per les dues carreteres, però nou dies després se'n produïa una de nova, aquesta vegada a la paret dels Degotalls, que va tornar a deixar el monestir incomunicat per carretera i per cremallera. L'esllavissada va fer caure nou rocs voluminosos, d'uns quinze metres cúbics, sobre la carretera i la catenària i la via del cremallera. Va deixar-hi aïllades 1.800 persones, que van haver de ser evacuades en l'aeri.

Fins al dia 5 de gener no va ser possible obrir un pas alternatiu per carretera per als serveis, el primer dels quals va transportar gasoil per al funcionament de la calefacció del monestir. Mentrestant, l'aeri es va tornar a convertir en l'única forma d'accedir al monestir. Precisament en aeri van pujar els visitants que el dia de l'esllavissada eren al recinte per rescatar els vehicles que hi van quedar atrapats, un total de 200 turismes i cinc autobusos.

Precisament, aquesta segona esllavissada va afectar una zona que antigament havia estat aparcament del monestir. Les places que hi havia en aquest indret es van suprimir arran d'una esllavissada que s'hi va produir l'any 2007.

Bages - el temps

Calendari laboral i escolar 2017/2018

Calendari laboral 2017 a Catalunya

Calendari Laboral 2018 a Catalunya

Aquí pots consultar tots els dies festius a Catalunya i el calendari escolar 2017/18

 

Necrològiques                 Altimia

 
Més necrològiques >>
Bages Oci
Guia Comercial
Berguedà Transport

Rànquing

Millor piscina del Bages

La millor piscina del Bages

Vota en positiu i en negatiu per la millor piscina del Bages.

 
Enllaços recomanats: Premis cinema