L'Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet deixarà de prestar directament el Servei d'Atenció Domiciliària (SAD), i a partir de l'1 de juliol en cedirà la gestió a una empresa especialitzada. L'equip de govern (CiU) ja havia anunciat la intenció d'externalitzar el servei, que doblarà les hores per poder donar abast a la demanda creixent, i aquesta mateixa setmana ho ha aprovat la junta de govern local sense necessitat de passar per ple, amb els retrets de l'oposició (ERC, ICV i PSC), que lamenta que no hi hagi hagut debat tot i haver-lo sol·licitat.

Actualment, el SAD de Sant Vicenç, que consta de 3 treballadores, atén 52 casos, però té llista d'espera perquè no dóna a l'abast. La demanda ha anat creixent aquests darrers anys i es preveu que ho continuï fent "perquè la població de més de 65 anys cada cop és més nombrosa", apunta la regidora de Benestar Social, Eulàlia Sardà. Tot plegat fa que "actualment ja ens costi gestionar el servei, i per això ens hem plantejat el canvi amb previsió que hi haurà sobreenvelliment", afegeix Sardà.

Amb l'externalització del SAD, es passarà de les 3.342 hores cobertes el 2015 a les 6.450 hores de servei anuals "que ens permetran atendre la cobertura que necessita Sant Vicenç", diu la regidora, i assegura que també "s'abolirà la llista d'espera actual". L'Ajutament podria haver optat per incrementar la plantilla mantenint ell mateix la gestió (com demanava l'oposició), però l'equip de govern ha considerat oportú traspassar-la "a una empresa especialitzada, que per això hi són, i que tenen més mecanismes que l'administració pública", insisteix Sardà.

Amb l´externalització del SAD, es passarà de les 3.342 hores cobertes el 2015 a les 6.450 hores de servei anuals «que ens permetran atendre la cobertura que necessita Sant Vicenç», diu la regidora, i assegura que també «s´abolirà la llista d´espera actual». L´Ajutament podria haver optat per incrementar la plantilla mantenint ell mateix la gestió (com demanava l´oposició), però l´equip de govern ha considerat oportú traspassar-la «a una empresa especialitzada, que per això hi són, i que tenen més mecanismes que l´administració pública», insisteix Sardà.

L´Ajuntament contractarà aquestes hores a la nova empresa, «i ella mateixa tindrà la capacitat per agafar més personal». El nou contracte també haurà de garantir que les tres treballadores actuals -que absorbirà l´empresa gestora-«com a mínim mantindran les mateixes condicions laborals que tenen ara», sosté la regidora.

Després que la junta de govern local ha aprovat l´externalització del servei, ara el procés seguirà el seu curs habitual fins a la licitació i l´adjudicació definitiva per tal que la nova empresa ja pugui començar a treballar a partir de l´1 de juliol (de fet, els pressupostos només han previst una partida per al SAD de gener a juny). A partir d´aleshores, el consistori vol aconseguir 4.950 hores d´atenció personal, 1.500 hores d´auxiliar a la llar, 30 hores anuals de fisioteràpia a disposició dels usuaris, 30 hores de neteja de xoc a disposició de l´Ajuntament, ajudes tècniques a disposició dels usuaris, i una ampliació de la cobertura horària del servei (es prestarà de dilluns a divendres de 7 a 21 hores, i els dissabtes de 8 a 13 hores).

Com ja ha explicat aquest diari, l´oposició no veu de bon ull l´externalització del SAD, perquè considera que si presta el servei una empresa de fora es perdrà qualitat. A més, retreu a l´equip de govern la manca d´informació i de debat al voltant d´aquesta qüestió. En aquest sentit, ERC apunta que «el plec de clàusules ens el van repartir en el ple després de ser aprovat, quan dies abans, com a mínim ERC el vam demanar explícitament i se'ns va dir que no». CiU, per la seva banda, defensa la nova fórmula de col·laboració pública i privada al·legant, entre altres, que ha donat resultats positius en municipis com Santpedor, Manresa, Terrassa, Gavà, Barcelona i tot el Vallès Occidental.