Tecnologies d'última generació (làsers, càmeres tèrmiques i de captació d'imatge d'alta definició, drons...), però també enzims biològics. És la combinació d'elements que la companyia elèctrica Endesa ha activat per a la campanya de prevenció i neteja de les masses forestals a l'entorn de les línies davant la campanya d'estiu. Una campanya a la qual, en el cas de la Catalunya Central, es destinarà un total de 3,6 milions d'euros.

Dins d'aquest treball preventiu, Endesa ha començat una prova pilot al Bages que té per objectiu reduir la massa vegetal que creix a sota de les bases dels suports elèctrics. Segons ha detallat l'ambientòleg responsable del projecte, Marc Coromines, la prova pilot utilitza enzims naturals per controlar aquesta vegetació i s'aplica en aquells punts on pot haver-hi més problemes de risc d'incendi i a nivell de risc laboral per als treballadors que hi han d'intervenir.

Aquesta prova pilot es va iniciar fa sis anys al Parc Natural de Montserrat, on es van fer unes primeres proves als sòls de vuit suports elèctrics. Coromines va explicar que, davant dels bons resultats obtinguts, s'ha decidit enguany fer una sèrie de proves en un entorn controlat per estudiar la viabilitat i les condicions idònies d'aplicació dels enzims naturals. Aquestes proves s'estan fent en un terreny a les instal·lacions de la subestació del Congost de Manresa.

Segons va detallar l'ambientòleg, aquests enzims són «totalment innocus» per al medi ambient i el que fan és facilitar la compactació de la terra i reduir l'absorció d'aigua, de manera que minimitzen el creixement de la vegetació.

Segons Coromines, un dels punts forts del tractament és que no afecta negativament el medi ambient. En el supòsit d'aplicar els enzims a la base d'un suport elèctric que en un futur pot quedar en desús, la vegetació tornaria a créixer simplement llaurant la terra i, per tant, recuperaria el seu estat natural. L'ambientòleg va precisar que caldrà esperar «uns quants anys» per poder conèixer els resultats del projecte.

Làser per al càlcul de distàncies

L'ús d'helicòpters en aquests treballs de prevenció i control de les línies elèctriques i de les masses forestals al seu entorn ja fa uns anys que es va introduir, però s'hi estan afegint noves tècniques. Una de les novetats incorporades que es vol consolidar en la campanya d'aquest estiu és l'escaneig làser amb l'anomenada tecnologia LIDAR.

El que permet és analitzar des de l'aire si les distàncies entre la massa forestal i les línies d'alta tensió són les reglamentàries. Segons va concretar Carles Amills, responsable d'alta tensió del sector Catalunya est, aquesta tecnologia es va començar a aplicar l'any passat arreu del país però enguany es vol «consolidar».

Una de les tecnologies ja consolidades amb els helicòpters és l'ús de la termografia, que amb una càmera de raigs infrarojos enregistra i detecta si hi ha algun punt calent que seria impossible de veure a simple vista. Segons Amills, aquestes revisions poden detectar, per exemple, un mal funcionament del cablejat per un deteriorament prematur a causa de l'acció d'efectes meteorològics adversos. Les revisions termogràfiques, però, no només es fan amb helicòpter sinó que es complementen amb revisions oculars a peu de línia.

D'altra banda, els helicòpters també porten instal·lada una càmera de vídeo i fotografia HD mitjançant la qual es pot observar el tipus de vegetació i la seva densitat, a més de detectar defectes que pugui haver-hi a les instal·lacions.

Drons consolidats

Endesa fa servir drons des del 2012 per comprovar l'estat de la xarxa elèctrica. Aquests aparells no tripulats estan equipats amb càmeres d'alta resolució que permeten captar imatges de les línies, especialment en punts de difícil accés. Carles Amills detallava que un dels avantatges que aporta el seu ús és que es poden apropar a les instal·lacions «sense que hi hagi d'anar cap persona», de manera que es minimitza el risc i no s'han de fer talls al subministrament elèctric, fet que «millora la qualitat i la continuïtat del servei».

Endesa ha començat a utilitzar recentment els drons per verificar l'amplada dels corredors i els cor-riols de seguretat que es troben a sota i als costats de la línia i que actuen com a tallafocs. Segons la companyia, un cop es digitalitza la informació que capten els drons, es pot saber de forma «ràpida i georeferenciada» si cal ampliar o no les distàncies de seguretat.