L'Ajuntament de Berga ja disposa de les actes dels plens de l'octubre i el desembre de l'any 2007. Es tracta de les actes que hauria d'haver redactat en el seu dia el que va ser secretari de la corporació berguedana Òscar González Ballesteros, que va ocupar aquest càrrec del 2005 al 2008.

Quan Òscar González va deixar d'ocupar la secretaria municipal de la capital berguedana, però, no havia redactat aquestes dues actes. I després que l'actual govern les hi reclamés de manera insistent, les va entregar el desembre passat, segons ha confirmat a aquest diari l'alcalde de Berga Juli Gendrau.

Actualment la secretaria del consistori berguedà està repassant aquestes actes. L'alcalde ha explicat que els acords que es van prendre en el seu dia en aquestes dues sessions municipals "tenen validesa legal", segons li han dit els seus assessors.

Ara, una vegada ja en disposen i després de repassar-les, "suposo que per tal que tinguin formalitat legal, s'hauran d'aprovar, tal com fem amb totes", ha explicat Juli Gendrau.

El dirigent berguedà ha dit que és "una situació estranya, no crec que s'hi hagi trobat cap més altre municipi". Juli Gendrau ha assegurat que "teníem la certesa i el compromís" -de l'exsecretari- "que les acabaríem obtenint". L'alcalde afirma que tot i que "hi deuen haver diversos mecanismes per tal que un secretari hagi de complir les seves obligacions, en aquest cas no han calgut".

Quinze dies de termini

Segons estipula la legislació, el termini que tenen els secretaris per entregar les actes escrites a la direcció general d'Administració Local és de quinze dies.

Durant aquests tres anys, els acords que es van prendre en aquelles dues sessions haurien pogut ser nuls si algú hi hagués presentat una impugnació. Sense l'acta d'una sessió plenària els acords presos no es consideren vàlids. Així és com ho recull la Llei de Bases de Règim Local en la qual es pot llegir que "no seran vàlids els acords no reflectits en el corresponent llibre d'actes".

Per tal de poder incloure les actes en aquest registre, és necessari que prèviament el secretari municipi les hagi redactat. Aquest llibre "té la consideració d'instrument públic solemne".

La legislació aplicable detalla que en tots els seus fulls hi ha de constar la signatura del president de la corporació així com també el número corresponent i també el segell de la corporació que sigui corresponent.