Promoure la pràctica musical fora de les seves aules i donar l’oportunitat a tots els infants de les escoles públiques de formar part d’una orquestra sense la necessitat d’apuntar-se a classes extraescolars de música. Aquest és l’objectiu del projecte de música social que l’Escola Municipal de Música de Berga va iniciar l’any passat i que arran de l’èxit obtingut ha ampliat per arribar al màxim de nens. Després d’una prova pilot a l’escola Santa Eulàlia el curs passat, el programa Superfilharmònics (com s’ha batejat) s’ha exportat a tres centres més -dos de Berga i un de Gironella- i ha passat de 24 alumnes participants als 140 en total.

L’escola Sant Joan i la de la Valldan de Berga i l’escola pública de Gironella s’han sumat a l’escola Santa Eulàlia per formar part d’aquest projecte. Es tracta dels quatre centres de primària que han apostat per endinsar-se a la iniciativa que permet a alguns dels seus alumnes formar part d’una orquestra sense que això suposi cap esforç -ni econòmic ni organitzatiu- per a les famílies. Els alumnes de tercer, quart o cinquè de primària d’aquestes quatre escoles (varia segons l’escola) destinen una hora setmanal durant tot el curs a la formació d’un conjunt instrumental. Les sessions estan conduïdes per professors de l’Escola Municipal de Música de Berga i pels especialistes de música de cada centre amb l’objectiu de fer sonar l’orquestra sense fer classes teòriques. Durant tot l’any es treballarà la música de manera col·lectiva a través d’un aprenentatge sensorial i per imitació. Aquesta és la base del projecte. «Quan som petits, primer aprenem a parlar i després a llegir. Això és el mateix però amb la música: els alumnes primer toquen els instruments i després, possiblement, algú aprengui a escriure i llegir partitures», comentava Betlem Guillén, directora de l’escola Santa Eulàlia. Així ho explica el director de l’escola de música, Xavier Llobet, que assegura que «és una altra manera d’ensenyar música tan vàlida com una altra, que permet que els alumnes adquireixin els coneixements que necessiten per tocar peces senzilles d’una manera molt més ràpida».

Per altra banda, Llobet ha recordat que es tracta d’un projecte que «vol acostar encara més l’escola de música a la ciutat, entesa com un servei públic». En aquest sentit, cal destacar que les classes són totalment gratuïtes. Les hores que hi inverteixen els professors de l’escola de música es computen dins del pressupost del centre de l’Ajuntament de Berga -en el cas de les escoles de la capital berguedana. Pel que fa a Gironella, aquestes hores estan finançades per l’AMPA del centre. En tots els casos, però, cal precisar que les associacions de pares han invertit una partida pressupostària per comprar els instruments que fan servir els alumnes.

Primers dies de treball

Des de la setmana passada els alumnes de Sant Joan, Santa Eulàlia i Gironella han iniciat les primeres sessions on han après a com agafar l’instrument, com sona i, sobretot, a respectar-lo. Després de conèixer les notes i d’adquirir una rutina de treball que sigui amena per als infants, però també efectiva, començaran a treballar les primeres cançons amb l’objectiu que els mateixos alumnes tinguin la sensació que avancen en l’aprenentatge. En aquests tres centres s’ha seguit el model d’orquestra de corda iniciat l’any passat. Així, els alumnes toquen violons, violes, violoncels i el contrabaix. Pel que fa a l’escola de la Valldan, on encara no s’ha iniciat el projecte, s’ha apostat per crear la primera orquestra amb instruments de vent. En aquest cas, els alumnes tocaran clarinets, trompetes i trombons.

Aquest projecte funciona en altres localitats en formats similars. Des de l’Ajuntament de Berga, però, es valora com una iniciativa «exemplar» que permet que tots els alumnes tinguin l’oportunitat de fer música «d’una manera diferent», segons la regidora d’Educació, Mònica Garcia.