Els comitès executius de les Cambres de Comerç de Manresa, Sabadell i Terrassa van coincidir ahir a reclamar a la Generalitat que estudiï la posada en marxa d'un servei de tren regional entre Manresa i Barcelona, amb prioritat de pas sobre els rodalies, que només tindria parades intermèdies a Terrassa i Sabadell. L'objectiu de la proposta és rebaixar el viatge entre la capital del Bages i Barcelona a menys d'una hora, una reclamació històrica per a la capital del Bages que coincideix amb l'interès del Vallès de millorar la connectivitat ferroviària amb la capital del país.

Aquesta va ser una de les conclusions de la reunió extraordinària que van mantenir ahir els comitès executius de les tres institucions, en una trobada celebrada a Terrassa. La intenció és que la Generalitat (de qui depèn la confecció dels horaris de Renfe) alliberi algunes franges horàries, de manera que hi hagis 4 o 5 serveis diaris d'anada i tornada a Barcelona amb la consideració de tren regional. Pere Casals, president de la Cambra de Manresa, creu que amb la pressió que poden exercir conjuntament les tres institucions aquest és un objectiu possible. "Nosaltres sols no aportem prou passatgers a la línia perquè se'ns tingui en compte. Amb el Vallès al costat, sí", diu Casals, que reclama que la mateixa col·laboració demostrada entre les cambres s'estengui també a l'administració local de les dues comarques per dotar de més múscul polític la demanda. Les tres cambres han decidit traslladar ara la proposta al departament de Territori i Sostenibilitat (dirigit pel terrassenc Josep Rull) perquè treballi tècnicament la idea.

Aquest és un projecte compatible amb la reclamació del territori de millorar la línia ferroviària entre Manresa i Barcelona (una solució que ha d'aportar Adif), aclareix Casals, per a qui "per a la Generalitat això no suposaria cap despesa, sinó un repensament de les freqüències de pas".

Durant la reunió dels tres ens camerals també es van abordar altres qüestions referents a les infraestructures, com la reclamació a les administracions pertinents per impulsar el corredor mediterrani. Alhora, també es demana a les administracions que s'avancin els calendaris de la B-40 entre Abrera i Viladecavalls i el seu enllaç amb la C-16 amb l'objectiu de guanyar un any respecte al calendari previst actualment; que de la mateixa manera que s'ha decidit invertir en un nou carril entre Terrassa i Cerdanyola a la C-58 s'inverteixi també en més bonificacions acumulatives per als usuaris freqüents del peatge de Sant Vicenç de Castellet a la C-16, atesa la negativa a desdoblar la C-58 cap a Castellbell i la C-55 de Manresa a Abrera; que es recuperi el projecte del túnel d'Horta tant viari com ferroviari; que es reprengui el projecte de la B-40 de Terrassa a Granollers; i complementàriament que es valori l'ampliació de carrils a la N-150 entre Terrassa i Sabadell.

En la trobada dels comitès executius es va valorar el potencial econòmic i empresarial de les comarques del Vallès Occidental i el Bages i el seu pes en el conjunt de Catalunya, que, des de la perspectiva del teixit empresarial, representen el 13,8% del total del PIB de Catalunya, segons la darrera dada disponible corresponent al 2012. En aquest sentit, les tres institucions es comprometen a "continuar treballant per dur a terme actuacions comunes orientades a assegurar les condicions apropiades per garantir la competitivitat del teixit empresarial del territori, tot vetllant per aspectes com l'estat actual de les infraestructures, la mobilitat, l'accessibilitat i la gestió dels polígons industrials i les noves àrees de desenvolupament comercial i la seva incidència en el sector de la distribució al detall", segons un comunicat que han emès conjuntament totes tres cambres.