Catalunya va gestionar 367 milions de tones de mercaderies el 2015, el 7% més

El transport per carretera és l'opció majoritària, amb 278 milions de tones traslladades l'any passat

13.07.2016 | 00:00
Camions circulant per l´eix transversal, en una imatge d´arxiu

Catalunya va gestionar un volum total de 367 milions de tones de mercaderies el 2015, fet que suposa un increment del 7,42% respecte al mateix període de l'any anterior. Aquesta és una de les conclusions que s'extreuen dels indicadors de competitivitat del sistema logístic català d'aquest any, que es van presentar ahir a la Fundació Cercle d'Infraestructures.
L'informe, elaborat per Cimalsa, una empresa pública del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, constata que el transport per carretera és l'opció majoritària a Catalunya, amb un total de 278 milions de tones traslladades el 2015, cosa que representa un increment del 9% respecte a la xifra registrada el 2014. El segueixen el transport marítim, amb 80 tones, i el ferroviari, amb 9,1 milions de tones transportades el 2015, el 3% menys que l'exercici anterior.
L'estudi també revela que durant els dos últims anys, el transport aeri va incrementar el 14%, i va arribar a transportar el 2015 un total de 117.000 tones de mercaderies per avió.
Les xifres constaten un canvi de tendència en el transport per carretera durant el bienni 2014-2015, en què aquesta modalitat va créixer prop del 10% a Catalunya, gràcies a un increment del 19,3% en la demanda internacional i de l'11,2% en la demanda nacional.
D'altra banda, encara que el consum de combustibles d'automoció a Catalunya el lidera el gasoil amb una quota del 78% respecte al total, seguit de la gasolina, amb un pes del 17%, els dos combustibles presenten una tendència a la baixa, amb un descens del 4 i el 8% respectivament. En referència als combustibles alternatius, aquests mostren una tendència positiva des del 2007, encara que destaca l'increment del 36% del gas liquat del petroli durant els dos últims exercicis.
Quant al transport per ferrocarril, destaca, a més, la tendència creixent de les cadenes intermodals, en concret, de les que fan servir el ferrocarril i el vaixell, que registren un increment interanual del 9%. En conjunt, les cadenes intermodals ferroviàries representen el 40% del total de mercaderies transportades per tren en volum de tones.
D'altra banda, les dades certifiquen l'increment del transport per ferrocarril de mercaderies internacionals, que ha crescut per damunt del 13% l'últim any, cosa que consolida la tendència dels últims cinc anys, en els quals aquest tràfic ha augmentat el 98%.
Finalment, els indicadors registren una disminució dels intercanvis interns a Catalunya i amb la resta de l'estat, que s'han reduït el 2,5% i el 9,4%, respectivament.
Durant el període 2014-2015 el volum total de mercaderia gestionada pels ports catalans va augmentar el 2,3% i, de la seva banda, el sistema aeroportuari català va registrar el 2015 un increment del volum de mercaderies transportades del 18%, cosa que equival a 117.315 tones.
Les dades constaten, a més, que Catalunya lidera el rànquing estatal quant a l'oferta de superfície útil de magatzem i de plataformes logístiques, amb més de 6,7 milions de metres quadrats disponibles de superfície.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema