Els usuaris de Càritas a Manresa ja no augmenten però tenen més necessitats

L'entitat constata que la situació de pobresa s'ha cronificat i aprofundit de manera dramàtica en les persones que atén

05.07.2015 | 07:37
Càritas reparteix articles d´alimentació els dimarts i els dijous, de les 9 del matí a la 1 del migdia. Setmanalment, hi passen una mitjana de seixanta-cinc persones

La bona notícia és que, segons es desprèn de la memòria del 2014 de l´entitat Càritas de Manresa, la xifra de les persones que s´hi van adreçar va disminuir, a diferència dels anys anteriors. La mala notícia, que els usuaris requereixen més prestacions perquè la seva situació és pitjor. El perfil: persones que estan soles, amb la qual cosa no tenen la xarxa bàsica de suport familiar; que estan en situació irregular i que no tenen cap ingrés

«Si ho mesuréssim en dues dimensions, compararíem els exclosos com llagues al cos de la humanitat. Potser no han augmentat però sí que ho han fet en profunditat». Jaume Espinal, director de Càritas de Manresa, utilitza aquest símil tan gràfic per resumir la situació dels usuaris de l'entitat. Amb la memòria social del 2014 tancada abans de l´estiu, la conclusió és que l´escalada d´atencions que es vivia des del 2010 s´ha aturat però que les persones ateses tenen més necessitats.

Els usuaris, segons les dades corresponents al curs 2014, requereixen diversos serveis dels que ofereix Càritas. Estan més malament, vaja. D´una mitjana de 6 prestacions per persona el 2010 s´ha passat en quatre anys a una mitjana de 9,4. Vol dir que si abans potser anaven a demanar ajuda per a l´habitatge però el tenien més o menys resolt, ara necessiten ajuda per a habitatge, feina, menjar...

En general, i això és una bona notícia, les atencions a la població en situació de pobresa de l´Ajuntament de Manresa i de les entitats de la ciutat que s´hi dediquen han viscut una inflexió a la baixa. Tal com va informar aquest diari recentment (vegeu edició del 3 de juny passat), les persones ateses als Serveis Socials van passar del 2013 al 2014 de les 13.602 a les 13.058. En el cas de Càritas també hi ha hagut una aturada pel que fa a l´increment en la xifra de persones ateses. De 879 el 2013 han baixat a 821 el 2014; en canvi, del 2012 al 2013 van viure un increment important: de 791 a 879.

Malgrat aquest descens, com fa notar Espinal, si es fa el coeficient entre els serveis prestats i les persones ateses es constata que l´evolució a la baixa no és igual. En aquest cas, si bé els serveis prestats també s´han reduït (de 8.074 el 2013 a 7.756 el 2014), si es fa la mitjana per persona surt l´esmentat 9,4. Una xifra que ha anat augmentant els darrers quatre anys (vegeu el gràfic adjunt). Espinal recalca que, a banda de la pobresa material, cal tenir en compte la personal, que «també intentem acompanyar», i fins i tot l´espiritual. Una mostra de la demanda de més serveis per persona malgrat haver-hi menys atencions es troba en la dada referent a inserció laboral, que ha passat de 101 accions el 2013 a 163 el 2014. S´han pogut inserir 52 persones en 94 llocs de treball.

Cal dir, per entendre les dades d´aquestes dues pàgines, que Càritas diferencia tres nivells d´atenció. Un és el que fa a totes les persones que entren per la porta de l´entitat. D´aquestes (2.930), no totes es queden. L´altre és el de les persones a les quals fa un seguiment (821) i que entren en algun programa dels que ofereix, i el darrer és el nivell més intensiu, el seguiment continuat que fa a cada persona (303).

Suport emocional

Les treballadores socials de Càritas veuen amb inquietud l´increment dels serveis prestats malgrat que hi hagi un descens, molt lleu, de les persones ateses. Apunten que «les intervencions per persona han augmentat com a conseqüència de la cronificació de la situació socioeconòmica desfavorable de les persones. Això provoca que la intervenció del professional hagi de ser més freqüent i que una part important es basi en l´acompanyament a través del suport emocional». Actualment, dins de l´àrea social de Càritas hi ha tres treballadores socials que porten l´atenció social, els sis pisos de pas, la gestió de les necessitats bàsiques, els projectes formatius i el reforç escolar. El primer contacte amb l´usuari el fa la persona d´acollida, que és la que l´informa i l´orienta. Si valora la necessitat de parlar amb la treballadora social es dóna una primera cita. Des d´atenció social es porta a terme l´entrevista d´acollida i, si és necessari, el seguiment posterior, expliquen.

Per sort, a la memòria de l´entitat també hi ha dades positives, com el fet que ha mantingut el nombre de voluntaris actius i fins i tot n´hi han arribat molts més (58) dels que ha pogut absorbir. En total, en té 171 repartits entre tasques fixes, tasques puntuals i a la reserva. La mitjana d´edat dels voluntaris en actiu és de 58 anys. A més a més, l´exercici 2014 es va tancar amb números positius. Per altra banda, aquest 2015 Càritas s´ha pogut instal·lar a una nova seu, al carrer del Joc de la Pilota, a l´antiga residència de les Serventes del Sagrat Cor, on ha pogut multiplicar l´espai disponible guanyant qualitat tant per als usuaris com per a les persones que hi treballen i els voluntaris. A l´edifici també s´hi ha instal·lada Creu Roja Manresa.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit

Visites al metge

Visites metge Manresa

Demanar hora

Althaia permet programar la visita amb el teu metge.

Cartellera de cine

Bages Centre

Bages Centre

Consulta les pel·lícules i els horaris que es projecten a Manresa.

 

Guia de restaurants

Restaurants a Manresa

Restaurants a Manresa

Els millors restaurants de Manresa. Fitxes amb fotos i mapa.

 

Transport públic

Horaris bus Manresa Barcelona

Bus Manresa-Barcelona

Accedeix als horaris del servei de bus entre Manresa i Barcelona. 

 

Calendari laboral i escolar 2017/2018

Calendari laboral 2017 a Catalunya

Calendari Laboral 2018 a Catalunya

Aquí pots consultar tots els dies festius a Catalunya i el calendari escolar 2017/18

 

Enllaços recomanats: Premis cinema