Ramon Mercader (1913-1978) segueix sent una figura maleïda i força desconeguda. Aquest militant comunista ha passat a la història per haver protagonitzat un episodi tan sinistre com decisiu: l'assassinat de Leo Trotsky. Però què va empènyer a un jove compromès ideològicament a convertir-se en l'executor d'una conspiració ordida per Stalin contra el seu gran rival intern?

El cinema ja es va apropar a aquesta inquietant personalitat (amb el rostre hieràtic d'Alain Delon) a 'El asesinato de Trotsky' (1972), una visió freda i distanciada que no és precisament un dels millors films del seu autor (el gram Joseph Losey).

Antoni Chavarrías es capbussa ara en el mateix relat, però amb un enfocament diametralment diferent. El director català segueix l'itinerari del jove Ramon, que viatja a Mèxic i sedueix una col.laboradora de la seva víctima fins que el 1940 culmina la seva negra missió.

'El elegido', una coproducció hispanomexicana, es sustenta en una anàlisi històrica rigorosa, però abraça una estructura de thriller. El cineasta de l'Hospitalet teixeix una intriga absorvent i depurada, i perfila acuradament els seus personatges, complexes i intensos, tot allunyant-se dels clixès més simplistes.

El film reflecteix la personalitat i la qualitat d'un creador, amant de les trames volcàniques i torbadores (pensem en títols estimables com 'Las vidas de Celia', 'Volverás' i 'Susanna'), que sempre ha defensat una concepció artística tan asequible com exigent, a mig camí del cinema d'autor més elitista i del cinema popular més banal.

'El elegido' s'imposa com una de les propostes més rodones d'aquest veritable corredor de fons que mereix més reconeixement. Una bona oportunitat per bussejar en les pàgines més fosques de la història del segle XX.