La pandèmia ha fet baixar el número de dones ateses arran d'un procés de separació de les seves parelles al Servei d'Informació d'Atenció a les Dones de la Conca d'Òdena (SIAD). En total, 147 dones van ser ateses al llarg de l'any 2020, però es va canviar la tendència d'anys precedents. En els darrers 12 mesos, les peticions d'atenció per malestar emocional han superat a les de processos de separació. El canvi, segons els mateixos responsables, cal trobar-lo en el fet que hi ha hagut més hores de convivència amb les parelles habituals i més dificultats per afrontar separacions.

El perfil de dones que recorren a aquest servei tenen generalment entre 30 i 65 anys, estudis primaris o secundaris i són majoritàriament de nacionalitat espanyola. El servei ofereix informació, orientació i assessorament en els àmbits laboral, social, personal, familiar o d'altres.

Durant l'any 2020, els principals motius de consulta han estat els relacionats amb el malestar emocional de les dones (gairebé el 60%). La situació de confinament i la crisi derivada de la pandèmia són les causants del malestar, l'angoixa i els estats depressius que ha portat la majoria de dones a demanar ajudar al servei SIAD. El canvi de tendència també s'explica pel fet que durant el 2020 algunes dones no s'hagin pogut plantejar separacions i divorcis per la impossibilitat de prendre decisions i poder-les portar a terme en un context de confinament i pandèmia. Altres motius de consulta de les usuàries del servei han estat processos de dol, situacions de violència i problemes a la unitat familiar.

El Servei d'Informació i Atenció a les Dones (SIAD) dóna cobertura a totes les dones dels municipis d'Igualada, Vilanova del Camí, Santa Margarida de Montbui, Òdena, la Pobla de Claramunt, Jorba i Castellolí, ajuntaments integrants de la Mancomunitat Intermunicipal de la Conca d'Òdena (MICOD). És un servei públic, gratuït i confidencial que gestiona l'entitat Dones amb Empenta.

Fonts del mateix servei expliquen que ofereixen un espai d'acollida i de referència per a les dones, informen sobre els diversos recursos comunitaris, públics i privats relacionats amb aspectes sanitaris, socials, laborals o legals, acompanyen i orienten a les dones per donar resposta a les seves necessitats, ofereixen assessorament jurídic i prevenen i detecten situacions de violència masclista.

El servei compta amb punts d'atenció a tots els municipis de la Mancomunitat amb un equip interdisciplinari format per una educadora social, una psicòloga i una advocada. A més s'ofereix un servei d'atenció telefònica personalitzada i la possibilitat de contactar a través de Telegram.