L'actor i director català, Miquel Gallardo, està fent els darrers assaigs del seu nou espectacle 'Diagnòstic: Hamlet', que s'estrenarà aquest divendres al Teatre de l'Aurora d'Igualada. Gallardo i la Companyia Pelmànec presenten una actualització contemporània del cèlebre personatge de Shakespeare, malgrat que han estat "molt fidels a l'original perquè el personatge pensa, viu i sent com en Shakespeare el va concebre", ha destacat Gallardo. En aquest muntatge, el director continua la seva línia de treball amb titelles de mida humana, que ja es va poder veure a 'Don Juan. Memòria amarga de mi'. Gallardo és l'autor de l'espectacle i l'únic actor de carn i ossos que apareix a escena.

Després de guanyar diversos premis a nivell internacional amb 'Don Juan. Memòria amarga de mi', Gallardo presenta un nou espectacle que segueix la seva línia de treball amb els titelles de mida humana. A 'Diagnòstic: Hamlet', el director i actor català puja a l'escenari per compartir emocions al costat de tres personatges més: Hamlet, la seva mare i Ofèlia. Gallardo és l'únic actor de carn i ossos i els altres tres personatges són titelles de mida humana que manipula ell mateix.

L'espectacle mostra la vida de Max Flaubert, un jove que viu a la cel·la d'un hospital psiquiàtric després de la traumàtica mort del seu pare i el casament de la seva mare amb el seu tiet. El noi vol convertir-se en Hamlet i que Shakespeare decideixi per ell, parli per ell i, en definitiva, que l'alliberi del seu dolor i la seva por. Gallardo ha destacat que malgrat "la història i la trama és original nostra, hem estat molt fidels al caràcter del personatge, l'hem actualitzat però pensa, viu i sent com el Shakespeare el va concebre, amb les mateixes pors, dubtes existencials i els mateixos conflictes amb ell mateix i el seu entorn".

Gallardo ha destacat que es tracta d'un "drama treballat a partir d'una tragèdia", tot i que també s'hi troben escenes "fresques, grotesques i d'humor". L'actor també ha afirmat que és un muntatge "dur" i que pretenen que "el públic no es quedi indiferent". En aquest sentit, Gallardo ha manifestat que per ell és una "victòria" quan el públic surt commogut després d'haver vist una interpretació de titelles. Segons Gallardo, el seu objectiu és aconseguir que el públic arribi a pensar que el titella "sent, pateix, viu i respira" i es quedi "perplex perquè s'hagi de recordar constantment i que són titelles i no persones".

Un dels reptes més importants del muntatge ha estat, segons Gallardo, fer teatre de text amb titelles. L'actor ha explicat que els titelles tenen una "capacitat més limitada d'aguantar el text que no pas un actor" i "les possibilitats gestuals i expressives també són més limitades". "A 'Diagnòstic: Hamlet' hem aconseguit que el titella pugui aguantar el text igual que ho fa l'actor, al mateix temps que parlen, senten, mouen la mirada...", ha destacat Gallardo.

La tasca de donar vida als titelles va "des del constructor que els elabora d'una manera determinada fins al manipulador", ha destacat Gallardo. L'actor ha manifestat que "és complicat poder sentir per tots dos, respirar i posar en escena diàlegs i personatges que porten ritmes diferents". Segons Gallargo, hi ha "molta feina de mirall, direcció i repetició" per aconseguir, per exemple, interpretar al mateix temps un personatge que està en tensió i un altre que es troba relaxat. Per l'actor, es tracta d'una tasca "similar a la dansa".

Gallardo i la Cia. Pelmànec van presentar aquest espectacle en castellà al festival 'Clásicos en Alcalá' a la població d'Alcalá de Henares i es presentarà per primer com a Catalunya en llengua catalana al Teatre de l'Aurora d'Igualada. La representació es podrà veure aquest divendres, dissabte i diumenge.