Els prop de 400 empleats de Yamaha a Palau-solità i Plegamans (Vallès Occidental) han estat informats avui de manera oficial per la companyia que tancarà la fàbrica i traslladarà la producció a França, sense revelar si pensa recol·locar els treballadors, que ja han anunciat mobilitzacions.

La firma de motocicletes ha convocat aquest matí a una reunió el comitè d'empresa per comunicar-los que els processos industrials de la planta de Palau es traslladaran a la fàbrica que té el grup a Saint-Quentin (França).

Els representants dels treballadors han qualificat de "surrealista" la trobada ja que, asseguren, l'empresa s'ha limitat a comunicar el tancament sense concretar ni calendaris ni si existeix un pla de recol·locació de la plantilla.

El delegat de CCOO Oscar Ribera ha explicat a Efe que l'empresa no ha aportat cap document que pugui explicar des d'una perspectiva econòmica la seva decisió de tancar i ha criticat que a la reunió hagin intervingut dues persones d'un gabinet d'advocats "als quals temem que s'ha contractat com a enterradors".

El comitè d'empresa, que ja ha realitzat una assemblea amb tota la plantilla a la sortida de la reunió, ha anunciat mobilitzacions en contra de la decisió de la firma japonesa. "Començarem una lluita total", ha dit Ribera.

La decisió del cessament de l'activitat industrial s'engloba en un projecte de "redefinició global del negoci de Yamaha a nivell mundial condicionat pel descens de vendes i per un marc econòmic desfavorable a curt i a mig termini", segons que ha assenyalat l'empresa en un comunicat.

La firma assegura que desitja iniciar com més aviat millor el procés de negociació amb els representants dels treballadors i que proposarà un pla social que "ajudi a pal•liar els efectes negatius del cessament de l'activitat productiva".

Yamaha mantindrà la seva presència i activitat comercial a Espanya i les seves oficines centrals a Palau-Solità i Plegamans.

En el comunicat s'apunta que la decisió de traslladar la producció a França es fonamenta "en motius d'eficiència productiva, de logística i de sostenibilitat econòmica" atès que la crisi econòmica ha portat la companyia a una situació d'"excés de capacitat productiva".

En concret, les plantes de França i Espanya treballen per sota de la seva capacitat màxima, que és de 200.000 vehicles, la primera, i de 130.000, la segona, mentre la companyia japonesa ha vist com en els últims tres anys s'han reduït un 47% les seves vendes a Europa, i ha caigut un 55% en dos anys la seva producció total.

Fonts de l'empresa han explicat que Yamaha opta per centralitzar la seva producció a França en lloc d'Espanya perquè la primera és una planta més gran i que ja fabrica elements que no existeixen a Barcelona com són els motors forabord i tubs d'escapament.

El comitè ha reclamat poder seure a negociar directament amb la direcció de Yamaha al Japó en lloc dels dos directors de la direcció a Barcelona i el conseller delegat de Yamaha Motor Espanya, Hiroki Tanaka, amb els quals s'han trobat avui a la reunió.

El conseller d'Empresa i Ocupació, Francesc Xavier Mena, es reunirà aquesta tarda amb el comitè d'empresa en una entrevista sol•licitada per ell mateix.

Oscar Ribera ha denunciat l'actuació fins ara del conseller Mena, al qual reprotxa que hagi "pactat" amb Yamaha sense informar els empleats vulnerant, segons el seu parer, els drets dels treballadors.