Complert un mes des de l'accident d'un Airbus A320 de Germanwings als Alps francesos amb 150 persones a bord, la zona del sinistre es troba ja neta de restes materials i la investigació judicial prossegueix per aclarir els fets.

Dels vessants del pic d'Estrop, entre les localitats de Barcelonnette i Digne-les-Bains, s'han retirat 48 tones de runa i 50 tones de terra danyada per l'impacte, amb les quals Germanwings dóna per finalitzades les tasques de neteja. El bon temps ha permès avançar amb més rapidesa de la prevista en la recollida, iniciada el 9 d'abril, i acabat aquest procés, segons van indicar fonts de l'aerolínia, comença ara l'avaluació mediambiental, després de la qual es presentarà a l'administració gal·la un pla de descontaminació.

Un equip de 60 especialistes va treballar en l'operació de neteja i aquesta nova fase queda ja en mans del Ministeri d'Ecologia francès i de la prefectura local. El material recollit està custodiat en un hangar de la zona i a disposició de la Fiscalia de Marsella, encarregada de la investigació del succés, en cas que aquesta ho sol·liciti. Les caixes negres de l'aparell, tant la que registra els paràmetres tècnics del vol com la que grava les converses a la cabina, es troben, en canvi, a la seu a París de l'Oficina d'Investigacions i Anàlisis.

Les primeres indagacions efectuades per aquest centre van apuntar a una acció deliberada del copilot, l'alemany Andreas Lubitz, de qui posteriorment es va saber que estava de baixa mèdica el dia de l'accident i en tractament psiquiàtric des de feia temps. El president de Lufthansa, Carsten Spohr, va ratificar aquest dimecres davant la comissió de Transports del Parlament alemany el seu compromís amb l'aclariment de la catàstrofe i va subratllar que, fins ara, la prioritat per a la seva companyia havia estat l'atenció a les famílies.

Identificació de les víctimes

La identificació dels morts està en mans de l'Institut d'Investigació Criminal de la Gendarmeria Nacional francesa (IRCGN), als afores de París, on es comparen les mostres d'ADN recuperades al lloc del sinistre amb les facilitades pels familiars de les víctimes, majoritàriament alemanyes i espanyoles. Aquesta minuciosa comparació, que no garanteix la identificació completa de tots els morts, transcorre a bon ritme i en "bones condicions", però encara no ha finalitzat, segons van indicar les fonts d'aquest institut, que compta amb la col·laboració d'experts d'Alemanya i Espanya.

Una comissió d'identificació transmetrà els resultats al fiscal del cas, Brice Robin, qui decideix el tancament de la investigació i s'encarrega igualment de comunicar les conclusions als familiars, i les restes mortals no seran entregades fins que aquest procés d'identificació acabi.