La secretària general adjunta i portaveu d’ERC, Marta Vilalta, va plantejar ahir millorar l’aeroport de Barcelona-el Prat sense ampliar la tercera pista, i va demanar a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que «no expliqui contes de fades» assegurant que es compensarà l’afectació a l’entorn amb més àrees protegides.

«Per començar a parlar de compensacions actuals, en el cas que s’allargués la tercera pista i s’afectés la Ricarda», s’hauria de parlar de les compensacions no executades de l’anterior ampliació de l’aeroport, va retreure Vilalta a la també exalcaldessa de Gavà en una entrevista d’Europa Press. Vilalta va qualificar la posició de la ministra d’irresponsable: «No ens poden prometre contes de fades de compensacions que existiran, quan no s’han complert les compensacions anteriors», i va defensar que en el que s’hauria d’estar treballant és a buscar l’equilibri per millorar l’aeroport sense que vagi en contra de la preservació del medi ambient i el seu entorn.

Vilalta va destacar que el que defensa ERC és que arribi la inversió de prop de 1.700 milions i que es decideixi des de Catalunya el projecte (que no té per què implicar allargar la tercera pista, segons ella), a través de la taula tècnica impulsada pel Govern de Pere Aragonès, amb la participació d’agents socials, econòmics, territorials i institucionals.

«Aquest és l’acord. L’acord no és per ampliar la tercera pista, l’acord és per poder invertir aquests diners, i decidir des d’aquí com els invertirem. I aquesta inversió no necessàriament ha de passar per l’ampliació d’aquesta tercera pista, sinó que s’han d’estudiar alternatives que no trinxin ni aixafin el territori», va dir literalment.

Així, qualifica d’innegociable la preservació de l’entorn, i de línia vermella l’afectació a la Ricarda, per la qual cosa va demanar buscar alternatives per aconseguir que el Prat sigui un aeroport de primera i no de segona, fet que s’afavoriria si ho gestionés la Generalitat, i no AENA, segons ella.

Creu que el debat sobre l’ampliació s’ha simplificat i pervertit, i que «hi ha hagut una proposta d’AENA que s’ha comprat acríticament per aquells que defensen la sociovergència de sempre», i va criticar els qui han aplaudit el projecte sense qüestionar-se res.

Preguntada per si apunta a Junts amb aquestes crítiques, va sostenir que «no s’ha d’assenyalar a ningú» i que cada actor sap com ha reaccionat, també ERC, que considera que no es pot desenvolupar un projecte en contra de l’opinió dels ciutadans i de les institucions del territori afectat que no tingui en compte criteris mediambientals (els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat s’oposen a l’acord).

Consens del Govern

Va assegurar que hi ha consens dins del Govern, i que «una altra cosa és dins del Govern de l’Estat», els socis del qual mantenen discrepàncies que també existeixen a l’Ajuntament de Barcelona, entre la seva alcaldessa, Ada Colau, i el primer tinent d’alcalde, el socialista Jaume Collboni, que sí que defensa l’ampliació, va recordar.

«Les contradiccions les tenen molt més els altres, i el que diu el Govern, que és el que diu ERC a nivell de Catalunya, és que si arriba una inversió (i aquí hi ha l’acord, en què arribi), decidim nosaltres com s’ha d’invertir» per a millorar la competitivitat de l’aeroport, va subratllar.

Preguntada per si creu que el Govern pot perdre el suport de la CUP, que rebutja ampliar l’aeroport, va assegurar que treballaran per a no perdre’l i continuar sumant esforços, encara que augurava que es generaran «moltes contradiccions i moments de complexitat, perquè encara s’estan gestionant inèrcies de fa 40 anys».