Després d'un matí de caos al servei de Rodalies, la normalitat hi va tornant molt a poc a poc durant aquesta tarda de dijous. Arran de la vaga de maquinistes i d'uns serveis mínims que no s'han complert, segons assegura Renfe, les estacions de Sants i de Plaça de Catalunya s'han hagut de tancar durant una estona. La pròpia companyia calcula que s'han cancel·lat com a mínim 195 trens i el servei és la meitat del previst. Era el primer de vuit dies de protestes, que continuaran demà, 1 d'octubre, i els dies 4, 5, 7, 8, 11 i 12.

L'estació de Plaça Catalunya de Rodalies ha pogut reobrir a primera hora de la tarda, després d'estar temporalment tancada al migdia per evitar aglomeracions derivades de la vaga de maquinistes. Al matí, també s'ha hagut de suspendre el servei a l'estació de Sants, que finalment també ha pogut reprendre'l.

El pas de trens de Rodalies i alta velocitat ha registrar retards en totes les línies de Catalunya per la protesta del Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris (Semaf) prevista per a aquest dijous. Renfe ha denunciat que els treballadors que estaven cridats als seus llocs de treball no s’han presentat, cosa que ha provocat retards de fins més d'una hora en alguns trajectes o directament l’anul·lació. L’operadora ferroviària ha denunciat que un total de 47 maquinistes no han acudit a la feina, fet que ha provocat que s’hagin de reorganitzar tots els serveis, amb afectació per als usuaris.

Semaf acusa Renfe de fer una "mala gestió" dels serveis mínims

El sindicat de maquinistes ha acusat Renfe de fer una "mala gestió" dels serveis mínims de cara a la vaga que ha començat aquest matí i que, diu, ha fet que no s'hagin entregat la carta de serveis mínims a molts maquinistes. Segons un comunicat del sindicat, al llarg del dia d'ahir es van entregar menys d'una tercera part de les cartes de serveis mínims. Semaf ha garantit que tots els treballadors que han rebut i signat la comunicació que estaven inclosos en els serveis mínims s'han presentat a la feina; i ha afegit que molts han exercit el seu dret de vaga perquè desconeixien si formaven part dels maquinistes convocats.

"La situació a més s'ha agreujat perquè Renfe és el principal vaguista en tenir desprogramats el servei habitual centenar de trens, sobre 500 circulacions menys, que venen recollits en la descripció normal del servei de l'ordre ministerial", ha assenyalat el comunicat en referència a l'afectació a tot l'Estat. Per això, veu com una "paradoxa que per primer cop a la història l'empresa pública l'estigui fent la vaga al Ministeri de Transport i així mateix".

85% de trens programats

Els serveis mínims decretats davant la vaga suposaven el 85% dels trens programats habitualment, però no s’estan complint a Catalunya. Un portaveu de la companyia ha indicat que aquestes absències estan produint alteracions puntuals en la prestació del servei de Rodalies de l’àrea de Barcelona, que ha hagut de suspendre la circulació de diversos trens i origina retards en aquestes línies.

Rodalies està informant a través dels seus canals disponibles de la situació en aquestes línies i dels combois que circulen en cada moment, i «lamenta les molèsties que s’està ocasionant als usuaris», ha informat.

Mesures contra els maquinistes

Renfe està estudiant quines mesures prendrà contra els maquinistes que han incomplert els serveis mínims, cosa que entén com «un acte deliberat» dels vaguistes, i assegura que es pronunciarà «amb tota la duresa possible».

Des de la companyia s’afirma que els ciutadans «estan patint les conseqüències d’una vaga absolutament injustificada i de la posició inadmissible dels dirigents del sindicat de maquinistes».

Vuit dies

Aquest dijous ha arrencat la primera jornada de la vaga de vuit dies convocada a Renfe pel Semaf per als dies 30 de setembre i 1, 4, 5, 7, 8, 11 i 12 d’octubre, i que provocarà a tot Espanya la cancel·lació de centenars de trens.

Concretament, per a les primeres quatre jornades de vaga, a la qual no s’han afegit altres organitzacions sindicals, el gestor ferroviari ha hagut de suspendre a la xarxa espanyola la circulació d’un total de 892 trens, dels quals 267 són d’alta velocitat i llarga distància i 625 de mitja distància, als quals s’afegeixen 813 de serveis de mercaderies.