L'exconseller d'Interior, Miquel Sàmper, ha explicat aquest dilluns que ell va iniciar la recerca dels Bombers de la Generalitat per presumpta corrupció en el servei de manteniment de la flota de vehicles del cos: "Vaig sospitar pel contingut de les factures, amb un concepte o un preu que no és real".

En una entrevista a la 'Cadena Ser' recollida per Europa Press, ha explicat que els serveis jurídics van detectar presumptes irregularitats en algunes factures i ho van comunicar a la Secretaria General, qui, al seu torn, li ho va comunicar al propi Sàmper.

"Després el que fem és ordenar l'obertura d'informació interna reservada i, una vegada es fa aquesta informació i s'acaba, s'arriba a la conclusió que les presumptes irregularitats són presents. I no em queda cap alternativa que, una vegada s'ha fet una recerca interna i no s'ha resolt, passar-ho al món judicial", ha relatat. Així mateix, ha expressat que està "convençut" que cap funcionari ha tingut cap intenció lucrativa personal, ja que els coneix a tots personalment.

"Si arriben unes factures a la meva taula que presumptament tenen irregularitats, que estan inflades, que els conceptes no s'adeqüen al que s'ha fet, això per si només ja és un delicte de falsedat en document públic o privat. Estic convençut que les persones investigades no tenen res a veure amb això. Crec que és una mala praxi", ha manifestat.

Aquestes declaracions sorgeixen arran que aquest cap de setmana el jutjat d'instrucció número 14 de Barcelona hagi imputat set alts càrrecs dels Bombers de la Generalitat per un cas de presumpta corrupció en els contractes de manteniment dels camions. En una investigació, els Mossos d'Esquadra han trobat nombroses factures duplicades o triplicades i indicis de comissions de fins a un 2%, segons ha destapat aquest diumenge el diari 'La Vanguardia'.

Entre els investigats hi ha l'actual director general dels Bombers, Joan Delort, i el seu antecessor en el càrrec, Manel Pardo, que estan citats a declarar el proper divendres davant la jutgessa.

En un comunicat, el Departament d'Interior ha mostrat la voluntat d'aportar tota la documentació requerida i nega que cap funcionari s'hagi "beneficiat econòmicament".

El cas de presumpta corrupció es va destapar l'abril del 2021 quan el cap del servei tècnic dels Bombers va informar que el contracte amb l'empresa Grupo Iturri per al manteniment de la flota de camions ja no disposava de saldo. De fet, el 2020 es va tancar amb un deute d'1,7 MEUR que es va voler corregir amb factures al gener, febrer i març del 2021. Això va fer saltar les alarmes i es va forçar una reunió urgent entre el llavors cap dels Bombers, Manel Pardo, i una lletrada d'Interior. Segons el rotatiu barceloní, Pardo va assegurar que el contracte estava "històricament mal dimensionat" i va ensenyar un document amb les factures, on hi va anotar una xifra d'un +2% tot al·legant "no ens podem queixar, ja que abans la xifra a pagar era més gran". 

La funcionària va considerar els fets de gravetat, va aprofitar un descuit de Pardo per aconseguir el document i va elevar la situació al seu superior, Francesc Claverol.El secret d'investigació es va aixecar a finals de desembre i de Rosa va citar a declarar com a imputats tota la cúpula anterior de Bombers (cinc alts funcionaris), a més de l'actual director, Joan Delort, i el gerent d'Iturri a Catalunya, Eduardo José Díaz Hervás. De fet, l'empresa concessionària ja està implicada en altres casos similars de corrupció a Andalusia, les Balears i Madrid.  

Interior diu que treballa per "revertir" la situació

Per la seva banda, el Departament d'Interior ha fet públic un comunicat on ha volgut expressar la seva voluntat d'aportar tota la documentació requerida per esclarir els fets. "Pel que sabem fins ara no hi ha cap indici que algun funcionari s'hagi beneficiat econòmicament ni que hagi maniobrat per afavorir l'empresa Iturri", ha volgut deixar clar Interior. No obstant això, el departament liderat per Joan Ignasi Elena ha reconegut que treballa per "revertir la situació" amb una sèrie de mesures que passen per una millora en la gestió dels circuits de control de l'execució del contracte, una proposta de licitació que millori la concurrència d'altres empreses i una dotació econòmica suficient "en relació a les necessitats reals del servei".

De fet, Interior ha precisat que el plec de clàusules del nou contracte de manteniment dels camions per a l'any 2022 compta amb una dotació de 4,8 MEUR, un 46% més que la dotació de 2021, i s'ha atorgat una part d'aquest contracte a una empresa diferent a Iturri S.A., per primera vegada en els darrers 20 anys. "Amb aquestes actuacions, està previst restaurar la normalitat del servei de manteniment en el primer trimestre del 2022, amb una dotació pressupostària suficient per no tornar a caure en insuficiència de crèdit", ha conclòs la conselleria d'Interior.