L'eix diagonal, la carretera que ha d'unir el Bages amb l'Anoia, l'Alt Penedès i el Garraf, ja té obres en marxa a Maians. Quatre anys després que s'inaugurés l'únic tram d'aquesta carretera que hi ha construït i en servei a la comarca -el que va des de Sant Salvador fins a Castellfollit del Boix- les màquines han començat a obrir la traça per continuar aquesta via cap a Igualada.

En concret, s'han iniciat treballs de desbrossament i els primers moviments de terra perceptibles just després de l'enllaç de Maians (Castellfollit), allà on acaba el traçat nou.

A l'altre extrem d'aquest tram, les obres d'aquesta carretera que han de connectar Sant Salvador del Guardiola amb l'eix transversal a Manresa pel Suanya es preveu començar-les a final d'aquest mes, segons va concretar ahir el departament d'Obres Públiques de la Generalitat. De moment, en aquesta zona encara s'estan efectuant tasques topogràfiques prèvies a l'inici dels treballs.

La Generalitat manté el compromís inicial que l'eix diagonal es pugui posar completament en servei entre el 2011 i el 2012. El tram que ara s'ha iniciat per Castellfollit seria un dels primers de posar-se en servei, mentre que el de Manresa no es preveu tenir-lo a punt fins al 2012, per tant, seria un dels últims de completar-se.

Ahir, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va visitar sobre el terreny les obres que s'estan exe-cutant d'aquest eix a la banda del Garraf, concretament l'inici de la perforació del túnel de Montgròs, a Sant Pere de Ribes.

L'eix diagonal, amb una traça de la mateixa tipologia que el transversal, tindrà una longitud total de 67 quilòmetres i passarà, entre altres, pels municipis de Manresa, Sant Salvador, Igualada, Capellades, Sant Pere de Riudebitlles, Vilafranca, Canyelles i Vilanova i la Geltrú. La nova carretera es projecta com un connector directe entre la costa i l'eix transversal. Actualment ja s'ha construït aproximadament el 50% d'aquesta via. Resta per fer-ne uns 35 quilòmetres. La inversió és de 368,4 milions d'euros.