Segueix-nos a les xarxes socials:

Els descomptes continuen sense traslladar trànsit de la C-55 cap a l'autopista

En prop d´un any, el percentatge de vehicles que fa servir la C-16 al tram sud del Bages quan no es paga gairebé no ha variat

Els descomptes continuen sense traslladar trànsit de la C-55 cap a l'autopistaMIREIA ARSO

Els descomptes implantats per la Generalitat a l'autopista Terrassa-Manresa fa prop de tres anys (i ampliats el 2017) no acaben de tenir el poder de captació que s'esperava. Malgrat en aquest temps han traslladat més usuaris cap a la C-16, no hi ha hagut pràcticament variació en relació als registres de fa gairebé un any i és la C-55 la que segueix suportant clarament el pes majoritari del trànsit d'aquest corredor de Manresa cap al sud, també en les franges concretes que el recorregut (fins al peatge de Sant Vicenç-Castellbell) és gratuït.

Ho posen de manifest les xifres de que disposa i que ha facilitat el departament de Territori dels controls que realitza dels trajectes que es fan per aquest corredor, mitjançant sensors que detecten dispositius mòbils que porten els conductors.

En concret, aquest seguiment s'ha fet amb el trànsit de vehicles que circulen (com a mínim) entre Cabrianes (C-16) i Monistrol de Montserrat (C-55), i també entre Cabrianes (C-16) i Castellbell (C-58), per recollir les dues alternatives de destinació o origen. Els registres corresponen a cinc mesos diferents.

En el primer dels recorreguts, es constata que del 2 al 8 de juliol passat (l'últim periode del que hi ha dades), en horaris de descompte, just un terç dels conductors va fer ús de l'autopista (sortint o entrant a l'accés de Sant Vicenç), mentre que la resta, dues terceres parts, va utilitzar la C-55, malgrat podia fer el mateix trajecte per la via ràpida sense pagar. El periode (dels que es van fer seguiment) que més fluxe va portar cap a l'autopista va ser del 4 al 25 de març, quan hi van passar, en franges de gratuïtat, el 37% dels vehicles que van fer aquest trajecte. De mitjana dels periodes registrats, doncs, un de cada tres conductors va utilitzar la saturada C-55, enlloc de l'alternativa de l'autopista.

Les dades mostren, a més, una paradoxa, que és que en les hores que no s'apliquen els descomptes, aquests percentatge no varien excessivament. De mitjana, en aquestes franges no bonificades , un de cada quatre vehicles que fan el recorregut entre Cabrianes i Monistrol de Montserrat utilitzen l'autopista, i aproximadament el 75% van per la C-55.

Però aquestes desproporcions són encara més accentuades en el registre de trajectes que van de Cabrianes fins a Castellbell (per agafar la carretera de Terrassa, la C-58) En aquest cas, només al voltant del 13% dels conductors utilitzen l'autopista per fer el recorregut en les hores que els descomptes són efectius, mentre que el 87% (que tindrien aquesta opció ràpida i gratuïta) van per les carreteres generals. De fet, en el darrer dels registres facilitats, corresponent al mes de juliol passat, la proporció és del 10% i el 90%, respectivament.

I en aquest mateix recorregut, a les franges horàries en què no s'apliquen els descomptes a l'autopista, pràcticament és només el 3% el nombre d'usuaris que utilitza la via de pagament.

La Generalitat va començar a aplicar uns descomptes específics al tram del Bages de l'autopista el gener del 2016. Un any després, i reconeixent que els resultats no havien estat els esperats, es va dur a terme una ampliació territorial d'aquelles mateixes bonificacions. Així, el 2 de gener del 2017 entraven en vigor les noves condicions. Si fins llavors aquests descomptes estaven limitats al moviment de vehicles al tram que va des del peatge de Castellbell fins com a màxim l'enllaç número 54 (el que hi ha entre Sant Fruitós i Navarcles) d'aquesta via de pagament, a partir d'aquell moment s'ampliaven a tots els recorreguts cap al nord (o des del nord), sigui quin sigui l'origen i destinació.

Cal recordar que, perquè aquests descomptes siguin aplicables, el conductor ha de disposar de dispositiu teletac o l'app Satelise instal.lada al mòbil.

Itineraris controlats per sensors de senyal de wifi o bluetooth

Les dades que mostren la proporció de vehicles que utilitzen l'autopista o la C-55 per fer un mateix recorregut les aporta un nou sistema de seguiment, implantat pel departament de Territori el setembre del 2017, que permet controlar els vehicles que circulen per aquest corredor del sud del Bages a través de dispositius mòbils. Es tracta de 19 sensors que detecten senyals de bluetooth i wifi dels conductors o ocupants dels vehicles, el que permet analitzar l'origen i la destinació d'una bona part dels desplaçaments (la dels vehicles que duen aquests dispositius).

Prem per veure més contingut per a tu