La Generalitat assegura que el que s'ha popularitzat a Girona amb el nom de Ronda Gi -el sistema d'adhesius que permet als usuaris de l'AP-7 entrar i sortir entre els peatges de Fornells de la Selva i Vilademuls gratuïtament i sense haver d'aturar-se, com si fos un Teletac- no és aplicable als usuaris de l'autopista al Bages.

El Govern defensa que no és un sistema exportable, malgrat que l'èxit que ha tingut en la seva aplicació en terres gironines ha fet que altres zones de Catalunya també hagin requerit que s'apliquin sistemes similars per facilitar la mobilitat dels seus habitants. I una de les que ho han posat damunt la taula ha estat el Bages, que des de fa temps reclama un sistema similar per al peatge de la C-16, ja que també es pretén que funcioni com una ronda de circumval·lació que descarregui de trànsit la C-55.

Cal recordar que, en aquest cas, els usuaris poden gaudir d'un descompte del 45% de dilluns a divendres no festius, però que des de l'1 de setembre és condició indispensable tenir Teletac. De la mateixa manera que és completament necessari per accedir a les bonificacions que s'apliquen des del 2016, que fan que en dues franges del dia el tram des del peatge de Castellbell cap al nord (i a l'inrevés) sigui gratuït.

Per això, demanen que també s'apliqui un sistema d'adhesius. Ara, en una resposta del Govern al diputat d'En Comú Podem David Cid, la Generalitat deixa clar que el sistema de Ronda Gi és un cas excepcional i que no només no es pot aplicar en altres vies de pagament, sinó que tampoc es pot replicar dins de la mateixa AP-7. El motiu que esgrimeix és que el Ronda Gi no és un sistema de pagament, sinó que permet passar per un punt concret gratuït específic. Per tant, sosté que no és comparable amb altres zones on els usuaris poden tenir descomptes, però han de pagar igualment.

El tram de vint quilòmetres de l'AP-7 que envolta la ciutat de Girona, des de Fornells fins a Vilademuls, i que també inclou les sortides de Girona Sud, Girona Oest i Girona Nord, és gratuït per a qualsevol usuari, amb l'objectiu de descongestionar el trànsit (i molt especialment el de vehicles privats) del centre de la ciutat i altres carreteres com la N-II o la variant de Sant Daniel.

Per facilitar la circulació, l'any 2017, Autopistas, amb la col·laboració de les administracions locals, va distribuir gratuïtament adhesius que permeten als vehicles que els llueixen entrar i sortir lliurement d'aquests vint quilòmetres d'autopista sense haver d'aturar-se ni agafar tiquet. La mesura va resultar ser tot un èxit, ja que els adhesius es van esgotar en poques hores i fins i tot se'n van haver de fer més.

Des del Bages fa temps que es reclama un sistema similar per a la seva C-16. Per això, en aquesta resposta, la Generalitat deixa clar que el sistema de Ronda Gi és un cas únic i irrepetible. «En cap cas és compatible i interoperable en altres barreres, perquè no és [...] un sistema de pagament sinó d'acreditació de pas per a la verificació de la gratuïtat d'un punt concret i específic», assenyala el Ggovern català en la seva resposta. Tot i això, també puntualitza que malgrat que aquest recorregut de l'AP-7 és «gratuït», en realitat ho és de «forma impròpia», ja que el seu cost es va traslladar a totes les barreres de l'autopista AP-7, es repercuteix en el peatge general que paguen tots els usuaris, utilitzin o no aquesta circumval·lació, que en el seu moment va suposar un augment lineal i general a totes les barreres de peatge del 7,52%.

Per tant, la Generalitat considera que el sistema de Ronda Gi «no és tècnicament traslladable» a cap altra carretera. En el cas concret de la C-16, defensa que el sistema de Telecat «és el més adequat tècnicament», especialment si es té en compte que l'autopista C-16 és la via que en el conjunt de l'Estat té el percentatge més alt d'ús de sistema de pagament telemàtic.