La Unió de Botiguers i Comerciants (UBIC) de Berga ha qüestionat la darrera acció del govern de la ciutat per intentar guanyar espais per als vianants en aquest cas al carrer del Roser a través de marques pintades a terra.

El govern berguedà ha pintat amb pintura blanca tres trams del carrer del Roser, reservant-los per a vianants i ampliant d'aquesta manera les diminutes voreres del costat sud. Aquests espais s'ha guanyat suprimint mitja dotzena d'aparcaments de zona blava. Aproximadament, s'han senyalitzat uns 30 metres d'espai per a vianants en diferent trams del carrer.

Aquesta és una mesura provisional perquè el govern té la intenció d'ampliar físicament aquestes voreres (en alguns trams no fan ni dos pams) en aquest mandat, segons ha explicat a Regió7, Eloi Escútia, regidor de Mobilitat. Per ara, però, el pas més immediat serà delimitar aquestes marques vials amb fitons «amb una certa immediatesa» ha dit el regidor.

Les marques vials a Berga ja s'han fet servir en d'altres espais com el passeig de les Estaselles o bé, anys enrere a la part central del passeig de la Indústria a l'alçada de plaça de cal Carreras.

L'estretor de les voreres del carrer del Roser no és un problema nou i fins el moment cap govern hi ha posat remei. El govern de Berga no té diners per ampliar les voreres ara. D'aquí que hagi optat per aquesta solució provisional amb l'objectiu de millorar la mobilitat. El carrer del Roser «és una via molt necessitada» per l'estretor de les voreres del costat sud ha exposat el regidor Escútia. A més de de les marques vials s'han habilitat algunes voreres perquè siguin més accessibles. De manera que «una persona amb mobilitat reduïda podrà fer tot el trajecte per la vorera sud cosa que fins ara no era possible» ha destacat el regidor Eloi Escútia. A més s'ha adequat un pas de vianants a la cruïlla amb el carrer Cervantes. Unes accions que el regidor ha batejat com «una declaració d'intencions». I és que les marques vials del carrer del Roser «són una visibilització de la voluntat del govern de posar l'espai urbà al servei de les persones que es desplacen a peu i en un futur amb espais adaptats a la circulació amb bicicleta». Eloi Escútia ha reconegut que «es fa així» -amb marques de pintura sobre l'asfalt- « perquè no tenim l'obra pressupostada però la nostra voluntat és fer-la aquesta legislatura». Pel que fa a les critiques que generi aquesta mesura opina que «moltes vegades aquestes accions el que fan és permetre fer una valoració de com funcionen i introduir-hi millores».

Per la seva banda, els comerciants consideren que les marques vials pintades que hi ha fet l'Ajuntament només són «un pedaç» segons ha declarat a aquest diari, Xavier Orcajo, el president de la UBIC. «El que convé és que ampliïn la voreres i fer una obra ben feta». Per Orcajo, la delimitació d'aquests espais «serveix perquè els conductors hi parin amb els quatre intermitents posats. No serveix de res més». Orcajo s'ha mostrat molt crític amb el govern de Berga. «Dir que no hi ha diners i fer un pedaç és fer un Colau [en referència a l'alcaldessa Barcelona i les polèmiques marques vials]. Ara es fa això: en comptes de fer una obra, es pinta una línia a terra». El responsable comercial ha explicat que «si abans ja era complicat circular per aquest espai amb voreres estretes i cotxes pel mig, ara s'ha complicat amb aquestes línies pel mig».

Xavier Orcajo ha dit que el propi Pla d'Ordenació Urbana Municipal (POUM)-aprovat el 2005- preveu l'ampliació de les voreres del carrer del Roser i no s'ha fet. El president de la UBIC està convençut que «l'obligació d'un governant és trobar diners per dur a terme projectes com aquest» i ha posat com a exemple l'Ajuntament de Gironella.

Segons, el dirigent comercial el govern no els va informar de l' actuació «tot i que saben que el carrer del Roser és un dels nostres quatre eixos comercials juntament amb el passeig de la Pau, carrer Major i el Vall». Ha dit que «ho vam saber pels veïns» tot i les reunions periòdiques que realitzen amb responsables dels consistori. Orcajo valora positivament la voluntat del govern de parlar amb els veïns i entitats però creu que « es fa de manera errònia. En lloc de demanar que és el que fa falta plantegen una solució i la comuniquen. Llavors: què volen parlar si ja està decidit?. El diàleg ha de venir abans» opina.

Per la seva banda, el regidor de Mobilitat Eloi Escútia ha dit que a principis d'estiu es van reunir amb els veïns i comerciants per informar-los d'aquesta actuació.