Segueix-nos a les xarxes socials:

El tercer taller de teatre musical de Manresa porta a escena "Avenue Q"

Deu persones han participat en un curs que consolida una demanda estable de formació d'aquest gènere a la capital del Bages

L'obra Avenue Q situa la trama en un barri degradat i al voltant de personatges amb vides marcades pel fracàs. Així, per exemple, una de les cançons principals del muntatge és It sucks to be me, traduïda com Quin fàstic ser jo, on els veïns de l'Avenue Q es lamenten de les seves vides, alguns perquè no tenen parella, altres perquè no tenen feina, uns altres perquè viuen junts i no s'entenen, però el pitjor de tots és Gary Coleman, un personatge que l'obra va agafar de la realitat. Coleman, que és d'origen afroamericà i d'estatura reduïda a causa d'una malaltia, va conrear grans èxits televisius a la dècada dels vuitanta. Tot i això, el seu envelliment va provocar que la seva carrera televisiva caigués en desgràcia i que aviat tornés a l'anonimat. Al muntatge, Coleman apareix com aquesta figura que culmina els fracassos de tots els personatges.

L'oferta formativa de teatre musical vol arrelar a Manresa. Després d'haver-se estrenat amb un monogràfic l'estiu passat, on van participar una dotzena de persones que van representar el muntatge Kiss me, Kate, i de continuar durant la primavera amb un curs enfocat a la interpretació d'escenes i cançons on divuit persones van treballar un repertori de solos, duets i números corals, aquest juliol el teatre Kursaal ha acollit un nou monogràfic, que ha tingut la participació de deu persones. El curs finalitza avui, a les 7 de la tarda, amb la representació del musical Avenue Q. L'entrada a la Sala Petita del teatre Kursaal és gratuïta.

Davant d'aquesta creixent demanda de l'oferta formativa de teatre musical a Manresa, Sílvia Sanfeliu, directora del taller, afirma que "de monogràfics escènics ja se'n fan a l'aula de teatre al llarg de l'any i estan prou bé. L'oferta de formació és completa i està bé que ho complementin amb tallers com aquest. A mi m'agradaria, però, que s'estructurés la part de teatre musical de manera que es poguessin fer les coses amb una visió de futur i amb un plantejament a llarg temps".

De moment, a l'espera que aquestes voluntats es puguin concretar, els amants del musical han pogut gaudir aquest mes de la formació que els ha proporcionat el treball amb el particular espectacle Avenue Q. Sanfeliu aclareix que "és pensat per fer-se amb titelles, i nosaltres l'hem adaptat perquè l'interpretin persones. Es tracta d'una versió adulta i molt irònica de la sèrie Barrio Sésamo. Tot i això, en lloc del barri idíl·lic en el qual es movien els personatges, aquesta obra es desenvolupa en el context d'un barri marginal. Malgrat tot, és una comèdia amb tots els ingredients".

Avenue Q és un musical transgressor, que es va estrenar l'any 2003 tractant temes com el racisme, la pornografia, les drogues, l'homosexualitat i també la política. La seva escenificació va causar sensació i ja el 2004 va guanyar tres premis Tony, entre els quals hi havia el de millor musical i el de millor llibret, i, així, va derrotar la favorita Wicked, que tenia molt més pressupost, però menys impacte. El taller ha tractat amb una versió reduïda del muntatge, adaptada i traduïda de l'anglès pels mateixos professors del curs, entre els quals, a més de Sanfeliu, Núria Cols en la part de veus, Sílvia Blavia en l'expressió corporal i Guillem Cirera en la coreografia.

Sobre l'adaptació, Sanfeliu comenta que "amb una traducció pròpia del text, pots adaptar-lo a uns referents més propers per al públic, de manera que l'humor funciona molt millor si troba elements que pugui reconèixer". No serà l'únic atractiu per als curiosos que desitgin veure avui la representació, ja que els assistents també podran veure una Sala Petita del Kursaal amb una distribució de l'espai completament diferent del que és habitual. La perspectiva de l'escenari ha canviat, i el públic, encara que disposa de menys cadires per seure, es troba molt més proper a l'escenari.

Els participants

Dels dotze participants que l'any passat van prendre part al monogràfic d'estiu del taller musical, enguany més d'un ha repetit l'experiència. "La meitat ja havia tingut algun contacte amb aquests cursos de l'aula de teatre, i l'altra meitat havien fet altres tipus de formacions escèniques. Tots han tractat amb alguna disciplina o altra, sigui amb el cant, la dansa o el teatre amateur. D'aquí que s'hagin creat unes barreges molt interessants al llarg del curs", assegura Sanfeliu. La desena de participants han gaudit de l'espai de la Sala Petita del Kursaal per preparar un espectacle, que han anat modelant des del 6 de juliol fins ahir.

Durant aquest curs, els artistes han pogut treballar tant en coneixements de dansa, com d'elocució, moviment escènic i cant. A més a més, la directora, assegura que han intentat que els participants no es fiquin només a la pell d'un sol personatge, sinó que "cadascú provi molts personatges i registres diferents, que provin diferents tessitures i registres i que tinguin reptes constants". La resposta dels participants ha estat molt satisfactòria, fet que ha portat Sanfeliu a afirmar que s'ha sorprès de la qualitat dels actors, generada "per les ganes i la voluntat de treballar. Però perquè això fructifiqui s'ha de ser constant i continuar treballant molt".

Prem per veure més contingut per a tu