E

s van afanyar els responsables de Multicines Aribau a tapar la pintada amb què es va aixecar l'assolellat dilluns, i que els recriminava el tancament de sales durant la jornada en protesta per la nova llei del cinema en català, que marca una quota d'exhibició de cintes en aquesta llengua. Les seves parets no van ser les úniques que es van embrutar amb queixes, però la proximitat amb el Coliseum convidava al contrast. En tombar la cantonada per la Gran Via, el tram fins a Balmes estava pres des de feia hores per un exèrcit de furgonetes de TV3 que custodiava l'exclusiva de la retransmissió televisiva de la gala de lliurament dels Premis Gaudí. I la imprescindible catifa vermella esperava la desfilada de l'star system del país. Cap a les nou del vespre, un centenar llarg d'aficionats ja gaudia amb l'esgraonada arribada de Roger Coma, Maria Molins, Letícia Dolera, Sílvia Munt, Abel Folk, Joel Joan, Clara Segura, Sergi López, Àlex Brendemühl, Marta Marco, Pep Anton Muñoz... Una pancarta reivindicativa recordava que el dit acusador encara pesava sobre els vaguistes, però tota referència a la polèmica va passar de puntetes, amb quatre indirectes, un parell d'ironies i la sensació que el combat és tan llarg que dilluns a la nit valia més no amargar-se la festa i gaudir de la vetllada. Esquena per esquena, la pintada i un Coliseum de gala escenificaven els dos rostres del sovint esquizofrènic estat de la qüestió catalana.

La segona edició dels Premis Gaudí va tenir dos capítols: una catifa vermella glamurosa i un pèl desordenada i una gala convencional amb unes poques intervencions emotives a càrrec de Nausicaa Bonnín (millor actriu per Tres dies amb la família), Edmon Roch (director de Garbo, l'home que va salvar el món, cinta guardonada com a millor guió i millor documental), el director Josep Maria Forn (Gaudí d'Honor) i la terna d'actors premiats per Les dues vides d'Andrés Rabadan-Àlex Brendemühl (principal) i Clara Segura i Andrés Herrera (secundaris)-, el relat del frapant cas de l'assassí de la ballesta.

Una gala de cinema necessita gent guapa-famosa, elegant, atractiva, talentosa- i espectadors amb ganes d'aplaudir-los mentre passegen ritualment camí de l'entrada del teatre. Els culebrots de la televisió han generat a Catalunya una constel·lació d'estrelles mediàtiques que resol, en bona part, la primera de les condicions. La segona no és fàcil d'aconseguir, i menys en ple hivern. Malgrat tot, el conjunt feia patxoca i les corredisses dels fotògrafs donaven fe de la temperatura ambiental molt més que el fervor dels fans, pràcticament inexistent.

La catifa vermella dels Gaudí va assolir moments d'un cert caos. A mesura que arribaven al vestíbul del Coliseum, les estrelles pujaven a una estrada disposada per als fotògrafs, principalment de la premsa del cor, i posaven, somreien, picaven l'ullet i remenaven melenes i malucs fins que el més exigent quedava satisfet. La lentitud de la litúrgia de la fama va provocar aglomeració, i va fer témer per la puntualitat de l'acte. La televisió, però, no és cap broma, i a 2/4 d'11 de la nit es va obrir el teló de la segona edició de la gala.

Al pati de butaques s'asseien David Rosell i Txero Albà, dos membres de Dept que es van quedar sense Gaudí a la millor música original pel seu treball a Xtrems, el mateix que li va passar a Carles Cases (Eloïse). Tampoc els actors de Xtrems, entre els quals Aleix Albareda, Carles Goñi, Santi Ibáñez i Beth Rodergas, no van poder celebrar cap estatueta. Els focus van ser per a Mar Coll, que ha realitzat un brillant debut amb Tres dies amb la família. Per aquest títol van ser els Gaudí de millor pel·lícula i millor director, dues recompenses que van testimoniar el canvi de guàrdia d'un cinema català rejovenit i que atresora prou material per convertir la seva festa anual en una cita de referència. Com va dir Josep Maria Forn, "el futur està poc clar, és més aviat fosc, però no hem de deixar de lluitar". Que cadascú s'apliqui a la feina com pugui.

L'actor solsoní Aleix Albareda, al centre de la imatge, i altres actors de la pel·lícula Xtrems.Txero Albà i David Rosell, músics del grup bagenc Dept.Clara Segura va recollir el guardó com a millor actriu de repartiment.Beth Rodergas, abans d'entrar al teatre, conversant amb l'actriu Ivana Miño