Segueix-nos a les xarxes socials:

Joan Pera, el sorprenent avar de la comèdia perfecta

El director calafí Josep Maria Mestres explica com es va gestar l´obra que arriba en dues funcions a Manresa

Joan Pera, el sorprenent avar de la comèdia perfectaImatge promocional

Qui ho havia de dir que Joan Pera faria de l´avar Harpagon, l´icònic vell ric i malalt pels diners del clàssic de Molière? El primer que hi va confiar va ser Josep Maria Pou, director artístic del teatre Goya, on es va estrenar al mes de febrer passat; el segon, el director del muntatge, el calafí Josep Maria Mestres.

Amb 'L´avar', Mestres signava el retorn als escenaris d´aquest clàssic, vint anys després, amb un actor més identificat amb les comèdies i els vodevils que amb els clàssics del XVII. La sorpresa en veure Joan Pera als assajos va ser «enorme. Era el més rigorós de la companyia», explica Mestres. El cap de setmana ho podran corroborar al Kursaal de Manresa. L´obra enceta el Toc de Teatre i es podrà veure en dues funcions.

Com es gesta el clàssic

Mestres va rebre una trucada de Josep Maria Pou oferint-li la direcció de 'L´avar'. «Jo vaig contestar immediatament que sí. Diria que sí a qualsevol peça de Molière, un autor d´una vigència potentíssima». I va demanar si es tenia clar qui seria Harpagon. «Pou va contestar que Joan Pera». El director calafí no va amagar la seva sorpresa: «amb el Joan ens coneixíem, però no havíem treballat mai junts. I a Molière no se li ha de tocar ni una coma! Abans de dir que sí vaig voler parlar amb ell i li vaig demanar: "vols fer el Joan Pera fent 'L´avar' o 'L´avar' de Molière fet per Joan Pera?"». L´engranatge es va posar en marxa.

El que mou el món

'L´avar', explica Mestres, no deixa de ser una obra coral amb un pal de paller, com és el personatge d´Harpagon. I si bé la vigència és claríssima perquè parla «del que mou el món, els diners i, sobretot, l´afany d´acumular sense compartir» -Molière la va escriure el 1668-, la clau de l´obra rau en el seu subtítol, «l´escola de la mentida. I és talment això. Com si la malaltia de l´avar s´encomanés als altres personatges, però de manera diferent, per mitjà de la intolerància, la intransigència, l´egoisme... Tothom està tocat. Molière és molt crític amb tots els personatges i al final el mateix Harpagon, que és el més entendridor. Ell és l´únic que no menteix. Aquí el Joan hi afegeix un plus: que el públic l´estima». Per a Mestres, Pera és un actor per admirar: «manté intacta la capacitat d´il·lusió, entrega i compromís».

La comèdia perfecta

Per al director calafí, 'L´avar' és la «comèdia perfecta, una peça rodona en la forma i si entrem en el contingut trobem crítica social i comportament humà». Molière deia, continua Mestres, «que pretenia fer riure la gent honesta. I ho feia, amb poètica i profunditat».

Prem per veure més contingut per a tu