El polítòleg i escriptor Ramon Cotarelo, molt seguit pels processistes a través del blog Palinuro, defensa que el que està vivint Catalunya des de fa un any (i els anys precedents de preparatius) "és una revolució, i és nova". Cotarelo parlava dimecres a Manresa reflexionant sobre una pregunta: "Revolta i/o transformació", que és el tema de la segona edició del Cicle Cosmògraf en el que diferents entitats coordinats pel Centre cultural el Casino programen moments de reflexió amb aquesta pregunta dual de fons. L'auditori de la Plana de l'Om on Cotarelo va parlar acompanyat del periodista de Sant Joan Quico Sallés es va omplir de gom a gom.

Cotarelo no té cap dubte en assegurar que el procés que viu Catalunya és una revolta, i per a ell, també una transformació, pràcticament, com a mots inseparables en aquest cas. "Hi pot haver revolta sense transformació?", és qüestiona. Però el verb punyent que utilitza en les seves intervencions encara el fan anar una passa més enllà i el porten a parlar més que de "revolta" de "rebel·lió". I el seu bast coneixement i la seva habilitat discursiva el pot portar a fer un viatge des dels pensadors més antics fins al cristanisme (deixant clar que n'és amic) i destacant Copèrnit com el primer que va parlar de revolució, abans dels moviments polítics dels darrers segles, sobretot a l'estat francés.

Per al pensador madrileny (establert a Girona), el procés que ha viscut Catalunya es podria comparar en part amb el de la Primavera àrab, com alguns sostenen, pel que té de transformació a partir de l'ús de les noves tecnologies, però en el català hi veu un plus que li atorga més fortalesa: parteix d'una historia de mobilització social en xarxa, abans de les xarxes tecnologiques; té com a fonament la història de la societat catalana articulada, i posa com a exemple que passejant pel país es descobreixen una persona com ell que ha arribat de fora va descobrint el ateneus, les cooperatives, la vida associativa de llarga tradició. És aquesta estrcutura secular compartida pels catalans la que explica, en bona part, segons Cotarelo, el que va passar l'1-O del 2017. ·Catalunya ja era "una societat xarxa i això li atorga una potència que va fer possible l'1-0".

La resposta judicial i carcelària de l'Estat contra el país i els liders del procés és per a Cotarelo una reacció des de la por, una expressió de la voluntat de mantenir Catalunya dins d'Espanya amb l'ús de la força i una no acceptació de "la derrota que va infligir la societat civil a l'Estat" ara fa un any. I als que miren Catalunya com un territori insumís, els demana una contraposició de drets d'igual a igual: el dret a la unitat d'Espanya i el dret a la independència d'un territori, que considera que deuen ser drets tots igual de respectables. Quan aquesta igualtat no s'entén, segons el pensament de Cotarelo, és quan s'imposa una proposta, en el cas d'Espanya el de la unitat, amb la implicació de la llei i el sistema judicial.

Cotarelo va passar pel la capital del Bages fent de Cotarelo. Veterà en el discurs, va ser l'amo de la pilota durant la llarga intervenció i no la va deixar anar buscant una victòria inapelable de la seva paraula. I durant 90 minuts va intentar despullar la monarquia i els Borbons en particular, i va fer treure els colors als partits que es diuen republicans a l'Estat però que mantenen al rei, i va plantejar la figura qüestionar el pas imposat del "caudillo" al rei Joan Carles I, i entre d'altres crítiques i reflexions, va establir un pont que enllaça el "a por ellos" que es cridava en poblacions espanyoles fa un any amb el "café para todos" que va marcar el dibuix de l'actual mapa autonòmic. I, és clar, no va marxar de la sala sense fer una proclama a favor de la que és la seva causa, sempre des de la base d'un procés gandinià, i per tant pacífic. És el motor de lla revolta, rebel3lió i revolució que descriu Cotarelo.