Segueix-nos a les xarxes socials:

El consum de televisió continua baixant a Catalunya i Internet es consolida com a mitjà amb més penetració

Els catalans fan un consum televisiu de 2 hores i 43 minuts diaris, per sota de la mitjana europea

El consum de televisió continua baixant a Catalunya i Internet es consolida com a mitjà amb més penetracióARXIU

Internet ha consolidat un nivell de penetració superior al de la televisió a Catalunya, segons l'últim Butlletí d’informació sobre l’audiovisual (BIAC). En concret, i amb dades del segon quadrimestre del 2022 de l'EGM, internet té una penetració del 90,7% en l’audiència de Catalunya, mentre que la televisió supera per poc el 80%. A finals del 2019 Internet va superar la televisió i, paulatinament, n'ha augmentat la diferència. Per la seva banda, la ràdio té una penetració del 55,4%. El consum diari de televisió a Catalunya ha estat, en el segon quadrimestre de 2 hores i 43 minuts, un quart d’hora menys que el quadrimestre anterior. El consum a Catalunya és una hora inferior a la mitjana europea, que se situa en les 3 hores i 36 minuts.

El BIAC també destaca que les corporacions de radiotelevisió pública europees són un dels motors fonamentals de la producció pròpia europea. El butlletí quadrimestral del CAC assenyala, en concret, que gairebé el 95% dels continguts disponibles en els serveis de vídeo a petició dels prestadors públics són de producció europea.

La dada procedeix d’un informe de l’European Broadcasting Union (EBU), que és l’associació dels prestadors públics europeus. L’EBU ha elaborat una anàlisi sobre 22 prestadors públics de 21 mercats. Les dades, actualitzades al 2022, procedeixen de països membres de la Unió Europea, del Regne Unit i d’altres països europeus no comunitaris però membres de l’EBU.

La notable presència de productes audiovisuales europeus contratasta amb les quotes de les plataformes de video a petició amb seu als Estats Units d’Amèrica. El BIAC, recollint una dada que destaca l’EBU, assenyala que la producció europea inclosa el 2022 en la plataforma Netflix va tenir una quota d’obra europea del només del 31%. Cal recordar que la Directiva de serveis de comunicació audiovisual obliga a les plataformes de video a petició disponibles al mercat europeu a oferir un mínim del 30% de sèries i pel·lícules de producció europea.

En concret, la producció audiovisual en les plataformes de vídeo a petició de les radiotelevisions públiques va tenir l’origen següent: el 63,6% va produir-se en el mercat propi de cadascun dels prestadors, el 17,7% va procedir de la resta dels països membres de la UE, el 9,7% va procedir del Regne Unit, el 3,4%, de països europeus no comunitaris i el 5,6% dels Estats Units d’Amèrica.

EL BIAC assenyala que, tot i que els ingresos de les radiotelevisions públiques europees va caure gairebé un 1% en el període 2016-2020, aquestes corporacions van augmentar un 0,7% la inversió en continguts. En total, la inversió total en continguts, en aquest cas referida a 49 prestadors de 46 mercats europeus, va ser de gairebé 17.700 milions d’euros en el 2020.

Prem per veure més contingut per a tu