El president de Seat, Luca de Meo, va apuntar ahir que en un parell o tres d'anys arribarà la «tempesta perfecta» per al sector de l'automoció, fruit de la combinació de tres factors com són el retrocés de mercat, la major inversió en R+D i el pagament de multes multimilionàries per les emissions contaminants. De Meo, que és membre de la junta directiva de la patronal de fabricants (Anfac), va subratllar en el Fòrum de la Nova Economia que els dos o tres anys que venen «seran molt desafiants» per al sector.

Sobre aquest escenari plantejat a mitjà termini, el també president del Consell d'Administració de Volkswagen Espanya va destacar que la seva preocupació és que les marques a les quals representa tenen «molta pressió» pel seu pes en el sector. Una qüestió que, segons De Meo, s'haurà de compensar generant «molta liquiditat per poder invertir» en la transformació de la indústria automobilística.

El president de Seat va assegurar que l'empresa acabarà l'any amb un rècord de vendes per quart exercici consecutiu, però va advertir que el 2020 serà un any «frontera» per al sector que dividirà «dues eres» en l'automoció. Per al directiu, el 2020 s'acceleraran les fusions entre companyies, com la que s'ha acordat fa poc entre PSA i Fiat, ja que, segons el seu parer, la tendència a la concentració «rebaixa els costos de producció i augmenta la rendibilitat».

Seat ja va invertir 21 milions d'euros el 2018 en formació per als seus empleats, que és una xifra que, segons De Meo, incrementaran en els propers anys. També va dir que en aquests moments la companyia està «en plena transformació i oberta als canvis», i va precisar que la marca ven «més cotxes que mai» i dissenya també com es mouran els ciutadans en les urbs del futur.

Més inversió en elèctrics

De Meo va recordar que el grup Volkswagen invertirà a tot el món 40.000 milions entre el 2020 i el 2022 per a la fabricació de fins a 70 models de cotxes elèctrics, i ho va qualificar d'«aposta molt forta».

Respecte al cotxe elèctric, De Meo va dir que «cal donar una solució» a les persones que avui no tenen la possibilitat de comprar aquest tipus de vehicles, que són «quatre vegades més cars». Tanmateix, i segons les seves previsions, en 10 anys aquests cotxes «seran més barats» que els de motor de combustió, tenint en compte que aquests últims hauran d'assumir costos més elevats per la instal·lació de filtres i sensors antiemissions per complir els objectius anticontaminació. A més, De Meo va puntualitzar que posarà al mercat l'any vinent un cotxe elèctric de mida mitjana com el León «a preu assequible», i en dos mesos el nou Mii elèctric, amb un preu finançat de 145 euros al mes.

Pel que fa al futur de l'ocupació en el sector a Espanya, el president de Seat considera necessari «apujar la cadena de valor» a la fabricació. Va apuntar que, en deu anys, el 50% del valor del cotxe estarà en el programari i altres components, de manera que es mostra partidari d'orientar i augmentar el nombre d'empleats.